David Lundqvist och Lars Wedén.Foto: Insändarbild

Flytta Brommas kommersiella flygtrafik till Arlanda

När återgår flyget till ett ”normaltillstånd? Det är den stora frågan som flygbranschen och intressenterna omkring den ställer sig. Det är också en fråga av största intresse för flyginfrastrukturen i Sveriges huvudstadsregion, liksom för Uppsalaregionen.

Branschorganisationen ACI Europa trodde sommaren 2020 att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken är tillbaka på 2019 års nivåer. Transportstyrelsen gjorde i oktober 2020 en prognos där man förutspår att antalet passagerare 2026 kommer att vara ca 10 procent lägre än 2019.

I en nyligen publicerad rapport från Eurocontrol (som styr delar av Europas luftrum) sägs att flygtrafiken i Europa kanske inte återhämtat sig till 2019 års nivå före 2029, om någonsin.

Pressmeddelanden från flygbolag och researrangörer och har på senare tid blivit till media-inslag med rubriker om hur stort efterfrågan ökar på flygresor nu sommaren 2021. Men längst ner i artiklarna eller i faktarutor kommer ändå verkligheten fram: passagerarantalet är 60-70 procent lägre nu i sommar än motsvarande tid 2019.
Vi som skriver det här tror att prognosen i Eurocontrols rapport är den mest realistiska, dvs att flygtrafiken i Europa kanske inte återhämtat sig till 2019 års nivå före 2029, om någonsin. Särskilt tror vi på ”om någonsin”.

Affärs- och tjänsteresandet har visat sig kunna minska, digitala möten kan ersätta många fysiska. Privatresandet hade börjat gå ner före pandemin, och pandemins följdverkningar kommer att bli kvar länge. När flyget så småningom belastas med rimliga bränsle-/klimatkostnader och blir dyrare, kommer det att hålla tillbaka flygresandet. Dessutom: nödvändigheten av att minska den privata CO2-”produktionen” kommer i klimatuppvärmningens spår att stå allt klarare för folk. Och då kommer de att på ett övervägt sätt dra ner på det som är umbärligast – sina CO2-tunga nöjesresor med flyg.

Europols prognos och resonemanget närmast ovan stärker ytterligare argumenten för att koncentrera Stockholmsregionens kommersiella flygtrafik till en flygplats i stället för att fortsätta med två. Swedavia har bett regeringen om att få lägga ner sin verksamhet på Bromma. Saken utreds och ska redovisas senast den 31 augusti.
Vi hoppas att regeringen, trots förutsägbart politiskt motstånd, fortsätter processen med att lägga ner den kommersiella flygverksamheten på Bromma. Dessutom: Arlanda behöver den injektion en Bromma-avveckling skulle innebära.

  • Lars Wedén, oberoende liberal debattör, Sigtuna
  • David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta

Starkt stöd kräver rätt modell

Insändare Det finns mycket att undra om hur den nya fördelningsmodellen för förskolor och grundskolor påverkar respektive enheters möjlighet att nå sina mål. Majoritetens löfte om att den ska utvärderas och vid behov justeras välkomnas, det kommer vi bevaka noga. Den överskuggande orsaken till förändringen var att stärka grundfinansieringen, något man kan göra även utan att minska på den socio-ekonomiska ersättningen.

Den nya modellen stärker stödet

Insändare Vi håller med Socialdemokraterna (S) om att det krävs krafttag i politiken för att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Och det är precis det vi tar när vi ifrågasätter gamla modeller och tar in expertis för att forma en ny och mer träffsäker resursfördelningsmodell.

Säkrare bedömning för rätt stöd

Insändare I slutet av 2024 beslutades det att ändra det kommunala stödet till förskolor och grundskolor från januari 2025. Den nya modellen för resursfördelning togs fram av ett konsultbolag på uppdrag av den sittande majoriteten.

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

slutreplik: Kommunledningen drunknar i felkalkyler

Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.

Vi har rätt att bo här

Insändare Som nyvald vice ordförande för Hyresgästföreningen Sigtuna vill jag vädja till alla hyresgäster att vara vaksamma på vad som händer när kommunen ombildar hyresrätter till bostadsrätter.

repliken: Magplask av Socialdemokraterna

Insändare Att främja folkhälsan är viktigt och det är därför kommunledningen investerar 185 miljoner kronor i årets budget för att renovera, bygga ut och bygga nya anläggningar runtom i kommunen.

Låt fler Sigtunaelever driva företag i skolan

Insändare Stockholmsregionen behöver fler företagare. Det är i företagen som välstånd, innovationer och arbetstillfällen skapas – allt det som gör vardagen bättre för oss alla. Fler företagare i Stockholms län skulle stärka den lokala ekonomin och bidra till levande samhällen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening