Flyget börjar sakteligen återupptas, men när allt fler flygbolag växlar upp kan flygfrakten komma att spela en avgörande roll.
Flygfrakten har en avgörande roll när flygtrafiken ska startas upp. Enligt Ylva Arvidsson, Director Cargo på Swedavia, finns ett uppdämt behov av flygfrakt: – Våra kunder som enbart har fraktflyg fortsätter att flyga som tidigare och efterfrågan är hög. Det finns ett stort behov att snabbt transportera skyddsutrustning och annan medicinsk utrustning till våra sjukhus.
I dagsläget är all fraktkapacitet på passagerarflyg borta då många långlinjer ställts in på grund av coronapandemin. – Vi har också väldigt få inrikesflyg och tillgången på kapacitet för inrikes flygfrakt är mycket liten, berättar Arvidsson.
Några av flygbolagen, som SAS har enbart lagt om till frakt på vissa linjer som tidigare flög passagerare. Qatar Airways Cargo som tidigare haft enstaka fraktflygplan kommer in med två plan i veckan till Arlanda. – Så snart flygbolagen är i luften igen så kan de möta efterfrågan på mer fraktkapacitet. Det finns ett uppdämt behov när länder nu börjar öppna upp igen. Dessutom har e-handeln ökat under pandemin och genererar flygfrakt. Frakten kan bli ännu viktigare för flygbolagen i uppstarten då de kan erbjuda mer fraktkapacitet när antalet passagerare i början är lägre än normalt, fortsätter Ylva Arvidsson.
Näringsliv Näringslivschefen Annika Bröms meddelar sin avgång som VD för Destination Sigtuna efter endast 18 månader på posten: - Den kunskap, de insikter och de upparbetade och värdefulla kontakter som jag fått under tiden på besöksbolaget tar jag med mig i min roll som näringslivschef, säger Annika Bröms i ett uttalande.
Näringsliv Swedavia, som ansvarar för drift och utveckling av tio av Sveriges största flygplatser, uttrycker sitt stöd för ett nytt förslag om att avskaffa flygskatten.
Näringsliv Hyndai expanderar sin verksamhet i Arlandastad: - Vi tror på platsens utveckling med sitt strategiska läge som passar våra behov. Vi ser fram emot att få utvecklas och expandera vår närvaro i våra lokaler, säger Jaehong Kim, President & CEO för Hyundai Motor Sverige.
Näringsliv Avgifterna för flygbolag har ökat markant sedan 2016, vilket gör flygtrafik dyrare. En genomgång visar att flera avgifter, som terminalavgiften på Arlanda, mer än fördubblats, vilket ökar kostnaderna för flygbolagen. Samtidigt har vissa avgifter, justerat för inflation, minskat.
Näringsliv Transportstyrelsen har publicerat en rapport om Arlandas framtid, där de beskriver hur flygplatsen kan utvecklas för att möta framtida behov.
Näringsliv One More, ett eventproduktionsbolag med bas i Göteborg, planerar att expandera sin verksamhet genom att öppna nya lokaler i Arlandastad nära Stockholm.
Näringsliv Förstudien om självkörande bussar i Arlandastad är nu avslutad och Explore Arlandastad ser stora fördelar med att förverkliga autonoma bussar i området mellan Arlandastad och Arlanda.
Näringsliv Från den 31 januari 2025 etablerar Japans största flygbolag, ANA (All Nippon Airways), en direktlinje mellan Stockholm Arlanda Airport och Tokyo Haneda.
Näringsliv Arlandastad Group ser ljusare på framtiden efter ökad aktivitet på marknaden under första halvåret 2024: – Aktiviteten på marknaden ökade under första halvåret, och vi planerar för en högre utvecklingstakt framöver. Åtgärder för att förbättra lönsamheten är fortsatt starkt prioriterade, säger Dieter Sand CEO, Arlandastad Group.
Näringsliv Swedavia presenterade sin halvårsrapport under onsdagen och en vikrig faktor för omsättningen är Arlandas passagerarökning 2024 jämfört med 2023.