Flest kan cykla till jobbet från Ekilla och Steninge

Cirka var fjärde kommuninvånare kan cykla till jobbet i Sigtuna kommun vilket innebär att Sigtuna ligger efter i ett riksperspektiv.

I ett riksperspektiv kan var tredje svensk cykla till jobbet.
– Nästan 1,2 miljoner av landets anställda har möjlighet att cykla till arbetet inom 15 minuter om man utgår från avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Det motsvarar en tredjedel av de som har anställning. Av dem är 56 procent kvinnor och 44 procent män, säger Fredrik Andersson, nationalekonom och analytiker på SCB.

I Sigtuna kommun och stora delar av länet är det mellan 21-30 procent av invånarna som kan cykla till sitt jobb. Förvånansvärt är det korta avstånd i små norrlandskommuner. Kommuner med cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning och få tätorter med stora avstånd. Det innebär att fler arbetar inom centralorten där de själva bor. I Sigtuna är det Östra Steninge och Ekilla som upp till 27 procent av de boende kan cykla till jobbet.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.