Jorge Castro, till höger, med teamet från ABS Wheels; Robin, Niklas, Markus och FreddyFoto: Insändarbild

Expertens tips för lyckad e-handel

Jorge Castro från lokala ABS Wheels har i dagarna gästat podcasten ehandelstrender för att prata digital marknadsföring. Journalisten Urban Lindstedt talar varje vecka med Sveriges främsta e-handelsprofiler. Märstabon har under sina år på ABS Wheels ökat sajten från 400 besökare till närmare en kvarts miljon.

märsta.nu har intervjuat Jorge Castro om sin medverkan samt hört om vilka tips han ger lokala företagare i kommunen kring digital marknadsföring.

Hur hade du annonserat om du ville nå ut till lokalbefolkningen i Sigtuna kommun?
– Jag hade annonserat på de lokala medierna där lokal journalistik sker i en kontrollerad form, det är rent logiskt, annonsera för personer i närheten som sannolikt kommer att besöka dig. Sätt ditt företag på kartan genom att arbeta med Googles organiska sökningar, något jag hade gjort om jag drev ett bolag i Sigtuna kommun är att koppla in google360 samt fixat en profil hos Google my business som man uppdaterar kontinuerligt vilket är kostnadsfritt.

 Hur ser du på Facebook-annonser kontra lokal journalistik?
– På Facebook cirkulerar en hel del desinformation vilket gör att annonser där inte ses lika pålitliga enligt min expertis. Det är alltid bättre att annonsera på sin lokala tidning där man som lokal företagare har en anknytning till lokal befolkningen som faktiskt är de som kommer att besöka verksamheten, Att bränna en miljon kronor på Aftonbladet för att nå kunder i Märsta är ren idioti.

Hur viktigt är det att man har ägaren och anställda med i marknadsföringsteamet?
– Det är jätteviktigt. Vi har ett bra team på ABS där alla kämpar mot samma mål. Som företag ska man tillåta arbetsplatsen florera av idéer och nytänk, vi sitter exempelvis ner varje torsdag tillsammans med VDn Andie Lahdo och bollar idéer som vi sedan rejtar 1–10 där 10 blir det som ska slutföras och det följer vi till punkt och pricka. Teamet består av utvecklare, säljare, lagermedarbetare, paketerare och montörer, dessa utgör en kärna i bolagets ryggrad och vi har alla något gemensamt vilket är att nå ABS North star metric

Om podcasten

Podden listas bland de mest lyssnade näringslivs-poddarna på poddtoppen.se, vill du lyssna på avsnittet så finns den på alla kända plattformar som spotify, Apple och Google.

Här är avsnittet https://open.spotify.com/episode/7dwtTm13C4IyjZ5fDB1yJw?si=YtklSTFcS1Kq2yximQkvPA

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.