Jorge Castro, till höger, med teamet från ABS Wheels; Robin, Niklas, Markus och FreddyFoto: Insändarbild

Expertens tips för lyckad e-handel

Jorge Castro från lokala ABS Wheels har i dagarna gästat podcasten ehandelstrender för att prata digital marknadsföring. Journalisten Urban Lindstedt talar varje vecka med Sveriges främsta e-handelsprofiler. Märstabon har under sina år på ABS Wheels ökat sajten från 400 besökare till närmare en kvarts miljon.

märsta.nu har intervjuat Jorge Castro om sin medverkan samt hört om vilka tips han ger lokala företagare i kommunen kring digital marknadsföring.

Hur hade du annonserat om du ville nå ut till lokalbefolkningen i Sigtuna kommun?
– Jag hade annonserat på de lokala medierna där lokal journalistik sker i en kontrollerad form, det är rent logiskt, annonsera för personer i närheten som sannolikt kommer att besöka dig. Sätt ditt företag på kartan genom att arbeta med Googles organiska sökningar, något jag hade gjort om jag drev ett bolag i Sigtuna kommun är att koppla in google360 samt fixat en profil hos Google my business som man uppdaterar kontinuerligt vilket är kostnadsfritt.

 Hur ser du på Facebook-annonser kontra lokal journalistik?
– På Facebook cirkulerar en hel del desinformation vilket gör att annonser där inte ses lika pålitliga enligt min expertis. Det är alltid bättre att annonsera på sin lokala tidning där man som lokal företagare har en anknytning till lokal befolkningen som faktiskt är de som kommer att besöka verksamheten, Att bränna en miljon kronor på Aftonbladet för att nå kunder i Märsta är ren idioti.

Hur viktigt är det att man har ägaren och anställda med i marknadsföringsteamet?
– Det är jätteviktigt. Vi har ett bra team på ABS där alla kämpar mot samma mål. Som företag ska man tillåta arbetsplatsen florera av idéer och nytänk, vi sitter exempelvis ner varje torsdag tillsammans med VDn Andie Lahdo och bollar idéer som vi sedan rejtar 1–10 där 10 blir det som ska slutföras och det följer vi till punkt och pricka. Teamet består av utvecklare, säljare, lagermedarbetare, paketerare och montörer, dessa utgör en kärna i bolagets ryggrad och vi har alla något gemensamt vilket är att nå ABS North star metric

Om podcasten

Podden listas bland de mest lyssnade näringslivs-poddarna på poddtoppen.se, vill du lyssna på avsnittet så finns den på alla kända plattformar som spotify, Apple och Google.

Här är avsnittet https://open.spotify.com/episode/7dwtTm13C4IyjZ5fDB1yJw?si=YtklSTFcS1Kq2yximQkvPA

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

FOREX öppnar ny valutabutik i Terminal 5 på Arlanda

Näringsliv Valutaväxlaren FOREX stärker sin närvaro på Arlanda flygplats genom att öppna en ny butik i avgångshallen i Terminal 5 – före säkerhetskontrollen. Det blir företagets fjärde butik på flygplatsen och markerar en återkomst till denna del av terminalen.

upphandlingen av bolt

Taxiföretagens styrelseordförande försvarar Bolt

Näringsliv Michael Harvey, styrelseordförande för branschorganisationen Taxiföretagen och tidigare kommunpolitiker för Kristdemokraterna i Sigtuna, går nu ut till försvar för taxibolaget Bolt efter den kritik som riktats mot företagets upphandling av skolresor i kommunen. Harvey menar att påståendena som framförts i media och av lokala politiker bygger på felaktiga uppgifter och ger en missvisande bild av taxibranschen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening