Foto: Swedavia/Victoria Ström

Dold uppgörelse om att inte bygga ut Arlanda

Det lär finnas en dold uppgörelse mellan regeringspartierna om att inte fatta beslut om Arlanda flygplats framtid avslöjar Dagens Nyheter på lördagen.

Dagens Nyheter avslöjar på lördagen att det finns en dold uppgörelse mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet om att inte fatta beslut alls gällande Arlanda flygplats framtid. Sedan tidigare är det klart att utbyggnaden av Pir F och ett nytt bagagesystem pausas. När det gäller kommande bana 4 och eventuellt 5 så är det helt tyst enligt tidningen, som en del av den dolda uppgörelsen.

I uppgörelsen ingår också att skrota den sk ”Färdplan Arlanda” där representanter för näringslivet, flygbranschen och politiker suttit med. Regeringen kommenterar inte Dagens Nyheters uppgifter mer än att besluten rörande investeringar är ett ansvar för Swedavias ledning och styrelse. Näringsminister Ibrahim Bylans pressekreterare skriver i mail till DN att ”regeringen har förtroende för bolagets styrelse och ledning och delar deras bedömning”.

SAS satsar på inrikes från Arlanda

Näringsliv SAS satsar på inrikestrafiken och lanserar nya linjer där Arlanda är utgångspunkten: - Med Arlanda som utgångspunkt stärker detta partnerskap svensk infrastruktur, kopplar samman lokala samhällen med världen och främjar större global tillgänglighet. Vi är glada över att kunna öka kapaciteten på flera av SAS inrikeslinjer och samtidigt öppna nya linjer till Halmstad, Kalmar och Sälen. Vi ser fram emot att samarbeta med lokala flygplatser och regionala partners för att säkerställa att de nya linjerna blir framgångsrika, kommenterar SAS VD Anko van der Werff.

Ökning av konkurser i Sigtuna kommun

Näringsliv Konkurserna visade en markant ökning i kommunen under september och nedgången för årets första åtta månader är nu utraderad till att nu ligga på samma nivå som förra året.

Inrikessamarbetet mellan SAS och BRA välkomnas av transportbranschen

Näringsliv Transportbranschen välkomnar samarbetet mellan SAS och Bra: - I en situation där inrikesflyget har haft svårt att återhämta sig efter pandemin tar SAS och BRA ett stort ansvar för inrikestrafiken och flyginfrastrukturen med det här samarbetet, för att leverera fler och bättre förbindelser mellan regioner och storstäder. Det här ger bra förutsättningar för ökad svensk ekonomisk tillväxt och tillgänglighet, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening