Aspvägen öppnades upp men farthindret som lagts ut är inte tillräckligt enligt boende. Foto: Insändarbild

Boende vill hålla Aspvägen stängd

Flera av de boende längs Aspvägen vill egentligen hålla den fortsatt stängd: - Det körs för fort, säger en av de som bor längs gatan.

Ett antal av de 16 bostädsinnegavarna längs Aspvägen ville hålla gatan stängd för genomfartstrafik men fick inte gehör för sina argument i samband med Bygg- och trafiknämndens sammanträde. Gatan öppnas upp, många som bor i Arenberga jublar då de slipper åka runt Norrbacka för att ta sig till centrala Märsta eller mot väg 263.

Men boende längs gatan som protesterar säger sig vara oroliga för sin och sina barn och barnbarns säkerhet då det körs för fort enligt dem. Farthindren som kommunen lovade ska vara på plats under fredagen, något som skedde kort efter att märsta.nu var i kontakt med kommunen.
– Helst vill vi hålla gatan stängd, om det inte går vill vi se farthinder som sänker hastigheten ordentligt, säger en av de boende.

Farthindren som nu lagts ut anses dock inte bidra till sänkt hastighet då de lagts ut i ”midjorna” och inte längs accelerationssträckorna enligt den boende.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Var tionde tåg i kommunen försenat under september

Nyheter Tågen till och från stationerna i kommun fortsätter att ha problem med punktligheten. Under september kom var tionde tåg mer än fem minuter sent till stationerna i Märsta, Arlanda C och Rosersberg, rapporterar Newsworthy.