Foto: Pressbild

Bilprovningen tecknar sponsoravtal med Skånela

Bilprovningen och Skånela IF har tecknat ett sponsoravtal i syfte att driva tryggare idrott för barn och unga.

Skånela IF är en av de första föreningarna i landet som Bilprovningen sponsrar. Detta i syfte att skapa tryggare vägar till både träning och klassrum. Utöver ekonomiskt stöd ska man även implementera stöd från Friends i trygghetsfrågor.
– Handbollen har gjort Vikingahallen till ett andra hem för många barn och ungdomar här i kommunen. Det är lika viktigt att känna sig trygg där och i sin idrott som i skolan och hemmet. Därför känns vår modell för sponsring så rätt. Vi är stolta över vårt initiativ och skulle vilja uppmuntra fler att göra likadant, säger Rickard Fridolfsson, Bilprovningens stationschef i Märsta och Rosersberg.

Skånela IF kommer tillsammans med Friends att genomföra en trygghetsenkät som deras aktiva mellan 11-18 år svarar på. Det ska rendera i en kartläggning och strategin för föreningens fortsatta trygghetsarbete.
– Alla vuxna i alla lägen behöver ta sitt ansvar för att skapa trygghet för barn och unga. Detta samarbete är ett fantastiskt exempel på när tre helt olika organisationer i samhället hjälps åt för att ta just det ansvaret och dra nytta av varandra – allt för barns bästa, säger Calle Gustafsson, utbildningschef på Friends

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.