Bilia får rätt mot verkstad i Arlandastad

Bilia får rätt mot verkstäderna inom Bilyaa Group, ett företag som är registrerat i Arlandastad. Bilyaa Group får inte heta Bilyaa utan måste hädanefter byta namn.

I en dom som Motormagasinet uppmärksammar så har Bilia fått rätt mot Bilyaa Group, ett företag som driver verkstäder inom Mekonomen. Bilia ansåg att namnet Bilyaa är för likt Bilyaa och stämde företaget till Patent och marknadsdomstolen. Nu har Bilia fått rätt. Utöver att Bilyaa måste marknadsföra verkstäderna under annat namn ska man även stå för rättegångskostnader på 1,8 miljoner kronor.
– Domen visar att vid etablering av nya företagsnamn och varumärken, är det viktigt att låta undersöka vilka kännetecken som redan är etablerade på marknaden och att undvika sådana som är identiska eller förväxlingsbara även vid så kallad fonetisk användning i tal, exempelvisvid telefonkontakter med kunder. Som företagare bör man också vara medveten om att även sådana företagsnamn eller varumärken som har ganska låg särskiljningsförmåga och består av ord tagna från den marknad man verkar på kan få en inarbetad ensamrätt efter långvarig och metodisk användning och efter investeringar i marknadsföring som stärker kännetecknet, säger Helén Selemark, immaterialrättsjurist på patentbyrån Bjerkén Hynell till Motormagasinet.

Ägaren av Bilyaa Group har kommenterat domen i Motormagasinet:
– Det känns förjäkligt och jag förstår inte riktigt utfallet. Att domen är skiljaktig är i varje fall något positivt vad gäller ett eventuellt överklagande. Helt ärligt hade jag blivit förvånad vilket utfallet än blivit. Känns lite som att singla slant. Men trots allt så kände jag att vi hade lite fördel när det kom till våra argument, säger han enligt Motormagasinet.

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

FOREX öppnar ny valutabutik i Terminal 5 på Arlanda

Näringsliv Valutaväxlaren FOREX stärker sin närvaro på Arlanda flygplats genom att öppna en ny butik i avgångshallen i Terminal 5 – före säkerhetskontrollen. Det blir företagets fjärde butik på flygplatsen och markerar en återkomst till denna del av terminalen.

upphandlingen av bolt

Taxiföretagens styrelseordförande försvarar Bolt

Näringsliv Michael Harvey, styrelseordförande för branschorganisationen Taxiföretagen och tidigare kommunpolitiker för Kristdemokraterna i Sigtuna, går nu ut till försvar för taxibolaget Bolt efter den kritik som riktats mot företagets upphandling av skolresor i kommunen. Harvey menar att påståendena som framförts i media och av lokala politiker bygger på felaktiga uppgifter och ger en missvisande bild av taxibranschen.

Hela Marknadsplatsen på Arlanda är nu invigd

Näringsliv Stockholm Arlanda Airport har avslutat sin största kommersiella satsning någonsin. Drygt fem år efter byggstarten är nu hela Marknadsplatsen i Terminal 5 färdigställd och samtliga butiker och restauranger har öppnat.

Designbutik nytt tillskott i Marknadsplatsen på Arlanda

Näringsliv Det danska designhuset Illums Bolighus har nu slagit upp portarna på Stockholm Arlanda Airport. Butiken blir vårens sista tillskott på flygplatsens nya Marknadsplats i Terminal 5 – ett område som nyligen blev utsedd till Årets kommersiella plats 2025 av branschorganisationen NCSC.

Exklusiva Fredmans har öppnat på Arlanda

Näringsliv Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5 fortsätter att växa. Nu har Fredmans öppnat sin nya butik i avgångshallen – en destination i sig för resenärer med intresse för klockor, smycken och modeaccessoarer.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening