Bilia får rätt mot verkstad i Arlandastad

Bilia får rätt mot verkstäderna inom Bilyaa Group, ett företag som är registrerat i Arlandastad. Bilyaa Group får inte heta Bilyaa utan måste hädanefter byta namn.

I en dom som Motormagasinet uppmärksammar så har Bilia fått rätt mot Bilyaa Group, ett företag som driver verkstäder inom Mekonomen. Bilia ansåg att namnet Bilyaa är för likt Bilyaa och stämde företaget till Patent och marknadsdomstolen. Nu har Bilia fått rätt. Utöver att Bilyaa måste marknadsföra verkstäderna under annat namn ska man även stå för rättegångskostnader på 1,8 miljoner kronor.
– Domen visar att vid etablering av nya företagsnamn och varumärken, är det viktigt att låta undersöka vilka kännetecken som redan är etablerade på marknaden och att undvika sådana som är identiska eller förväxlingsbara även vid så kallad fonetisk användning i tal, exempelvisvid telefonkontakter med kunder. Som företagare bör man också vara medveten om att även sådana företagsnamn eller varumärken som har ganska låg särskiljningsförmåga och består av ord tagna från den marknad man verkar på kan få en inarbetad ensamrätt efter långvarig och metodisk användning och efter investeringar i marknadsföring som stärker kännetecknet, säger Helén Selemark, immaterialrättsjurist på patentbyrån Bjerkén Hynell till Motormagasinet.

Ägaren av Bilyaa Group har kommenterat domen i Motormagasinet:
– Det känns förjäkligt och jag förstår inte riktigt utfallet. Att domen är skiljaktig är i varje fall något positivt vad gäller ett eventuellt överklagande. Helt ärligt hade jag blivit förvånad vilket utfallet än blivit. Känns lite som att singla slant. Men trots allt så kände jag att vi hade lite fördel när det kom till våra argument, säger han enligt Motormagasinet.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.