Foto: Jamshid Jamshidi

Badet kan öppna med max 1000 besökare

Midgårdsbadet utedel väntas öppna under sommaren men antalet besökare kommer sannolikt att vara max 1000 personer samtidigt.

Normalt sett har Midgårdsbadets utedel en kapacitet för ca 2500 besökare. Under våren har Kultur- och fritidsförvaltningen utrett en öppning och sökt svar från bland annat tyska företaget Polyplan som konsulterar Sigtuna kommun kring Midgårdsbadets rening, likaså har Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Stockholm tillfrågats samt Miljö- och hälsokontoret.

Att coronaviruset skulle spridas i vattnet bedöms vara liten risk för enligt Folkhälsomyndigheten. Detta då det späds ut i vattnet och renas. Det är möjligt även att öka filtreringen i samband med rening enligt Polyplan. Dock är det stora problemet att hantera besökare så att de håller avstånd. Därför behöver Kultur- och fritidsförvaltningen vidta åtgärder för social distansering inne på anläggningen samt i köer innan man kan vara redo för en öppning.

Enligt tjänsteskrivelsen från Kultur- och fritidsförvaltningen väntas rekommendationen vara att max 1000 personer kan vistas inne på utedelen samtidigt. Slutgiltigt beslut om öppning har ännu inte fattats.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.