Här arbetas det med återbruk material från Valsta torg.Foto: Sigtuna kommun

Återbruk vid Valsta torg – material från gamla byggnader får nytt liv i kulturcenterbygget

Bygget av det nya kultur- och aktivitetscentret i Valsta är i full gång – och redan i det inledande arbetet satsar Sigtuna kommun på hållbarhet.

Material från de gamla byggnaderna på Valsta torg tas nu tillvara och återanvänds i det nya projektet, istället för att kasseras. Det gäller exempelvis tegel, betong och stål som kan ges nytt liv i byggprocessen.

Återbruket är en del av kommunens miljöarbete och kopplar direkt till målen i Agenda 2030. Syftet är att minska klimatpåverkan och hushålla med resurser genom att undvika onödigt avfall.

Det nya kultur- och aktivitetscentret ska bli en samlingsplats för hela Valsta med bibliotek, kulturskola, mötesrum, replokaler och en blackbox för scenkonst. Byggnaden blir cirka 4 200 kvadratmeter stor och ska stå klar 2026.

Projektet är ett av de största i kommunens historia och har formats i nära dialog med föreningsliv, ungdomar och andra invånare i området. Satsningen är också en viktig del i arbetet med att utveckla Valsta som stadsdel och öka tillgången till kultur och fritid för barn och unga.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Nyheter Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Nyheter Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.