Arlandautredaren – Norman – har både rätt och fel!
Helt rätt har han när det gäller att förhandla bort stationsavgiften på 149:- till A-train som omöjliggör resande för de flera tusental som arbetar dagligen på själva flygplatsen, andra flygrelaterade jobb eller andra verksamheter inom det vidare Arlandaområdet.
Effekterna av detta ser man på Märsta station där mängder av arbetstagare – och en del resenärer – i ur och skur byter från pendeltåg till den otillräckliga busservice som trafikerar Arlanda. En omförhandling borde skett för länge sedan, men bättre sent än aldrig. Att lösa finansieringen torde vara en angelägenhet för både staten, regionen, kommunen och ”branschen”. Trängselskatt – i varje fall för färd in i det vidare Arlandaområdet – kan vara en del.
Helt fel har han när han baserar sina förslag på att flygtrafiken via Arlanda skall öka från 22 miljoner passagerare 2023 till 40 miljoner 2050. Det får och kommer inte att ske. Svenskars flygande är en av de största orsakerna till utsläppen av klimatgaser – jämförligt med all personbilstrafik i landet. Detta utan att man räknat in ”höghöjdseffekten” som är nästa lika stor om än något kortvarigare. Lyckligtvis uppvisar den faktiska utvecklingen av flyget att de sanslösa prognoserna som ”branschen” – och Norman – lutar sig på sedan länge är obsoleta. Efter stadig ökning under början av 2000-talet minskade ökningen för att toppa på 27 miljoner passagerare via Arlanda 2018. Redan 2019 – alltså innan pandemin – minskade antalet till 26 miljoner. Efter pandemin har återhämtningen gått sakta – 22 miljoner 2022 och 23 miljoner 2024. Första fem månaderna 2025 visar en liten ökning för Arlanda helt beroende på en välkommen överflyttning från Bromma flygplats. Flygandet från landets alla flygplatser står helt still jämfört med 2024.
De uppblåsta ökningstalen kommer inte att inträffa. Utrikesflyg att utsläppsbeskattas (ingå i utsläppsrättssystemet). Försöken att göra flyget mindre klimatpåverkande är kostnadsdrivande (helt frånsett att tillgången till alternativa bränslen är knapp och har samma omedelbara klimatpåverkan som fossilt). Och opinionen mot ökat flygande kommer att stärkas ytterligare. Drömmen om ett klimatneutralt flyg till rimligt pris är just en dröm. Att flyga är energikrävande – ju längre desto mer.
Arlanda blir dock kvar som Sveriges viktigaste flygplats – inte minst som nav för viktig tågtrafik. Området kommer vara en stor arbetsplats i regionen. Åtgärder för bättre kollektivtrafik nödvändiga och välkomna – särskilt spårbunden. Däremot behövs inte mer kapacitet för biltrafiken. Trots regeringens målmedvetna arbete att skydda bilisterna från nödvändiga kostnadsökningar kommer polletten att trilla ner och insikten att det är kollektivtrafiken som är lösningen – inte mer bilåkande (eller flygande).
Insändare Det har sedan många år varit tydligt att, om inget görs, kommer det att bli brist på platser inom särskilt boende för äldre i Sigtuna kommun (SÄBO).
Insändare Thomas Brandell (S) och David Lundqvist (S) frågar om ännu fler äldre ska flyttas från Sigtuna till andra kommuner. Låt oss vara tydliga. Vi flyttar inga äldre till andra kommuner och vi tvingar inte någon att mot sin vilja flytta från Sigtuna. Att påstå något sådant är insinuant. Brandell (S) och Lundqvist (S), båda ledamöter i vård- och omsorgsnämnden, borde veta bättre.
Insändare Allt fler av Sigtunas äldre måste framöver bereda sig på att flytta bort från kommunen, om de behöver få lägenhet på ett särskilt boende för äldre (säbo).
Insändare Arbetarklassen får samhället att fungera. Vi kör bussarna, vårdar de sjuka, bygger vägar och så mycket, mycket mer. Ändå lyssnar ingen när de viktiga besluten ska tas. Det finns ingen fungerande dialog med facken i dag och därför måste politikerna börja stå till svars för sina beslut.
Insändare Den 22 maj är det FN:s internationella dag för biologisk mångfald. Det borde vara en dag för att fira naturens rikedom, men allt oftare blir det en väckarklocka för att agera. Förlusten av arter och livsmiljöer sker i en alarmerande takt. Forskningen är entydig: den biologiska mångfalden är hotad.
Insändare Den M-SD-KD-SFS styrda majoriteten i Sigtuna kommun har beslutat att kommunen ska lämna Sveriges Ekokommuner – världens äldsta kommunnätverk för hållbar utveckling som i tre decennier samlat över 80 kommuner för gemensamt lärande, erfarenhetsutbyte och utveckling. Ett nätverk som möjliggör konkret samverkan för att möta en av vår tids största utmaningar.
Insändare Den 9 maj firas Europadagen – ett tillfälle att uppmärksamma den fred, frihet och demokrati som Europasamarbetet byggts på sedan andra världskriget. För oss liberaler är EU långt mer än byråkrati i Bryssel – det är en livlina för Europasamarbete, solidaritet och säkerhet.
Insändare Det finns mycket att undra om hur den nya fördelningsmodellen för förskolor och grundskolor påverkar respektive enheters möjlighet att nå sina mål. Majoritetens löfte om att den ska utvärderas och vid behov justeras välkomnas, det kommer vi bevaka noga. Den överskuggande orsaken till förändringen var att stärka grundfinansieringen, något man kan göra även utan att minska på den socio-ekonomiska ersättningen.
Insändare Sverige är sårbart när det gäller tillgången till mat. Idag produceras bara hälften av maten vi äter i Sverige inom landet, vilket är ett problem i en allt mer oberäknelig omvärld.
Insändare Vi håller med Socialdemokraterna (S) om att det krävs krafttag i politiken för att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Och det är precis det vi tar när vi ifrågasätter gamla modeller och tar in expertis för att forma en ny och mer träffsäker resursfördelningsmodell.
Insändare I slutet av 2024 beslutades det att ändra det kommunala stödet till förskolor och grundskolor från januari 2025. Den nya modellen för resursfördelning togs fram av ett konsultbolag på uppdrag av den sittande majoriteten.
Insändare “Var ska människor bo?” undrar M-SD-styret i sin replik om exploatering vid Aspvägen, trots att de just nu är delaktiga i arbetet med en ny stadsdel med cirka 5000 bostäder i ett kollektivtrafiknära läge öster om Märsta station.
Insändare Marken som insändaren från Miljöpartiet (MP) handlar om ägs inte av kommunen. Den är privatägd och ingen annan än ägaren har någon självklar rätt att kräva evigt tillträde för rekreation i området.
Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.
Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.
Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?
Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.
Insändare Jag förstår att Moderaterna blev träffade, det brukar märkas när man lämnar sakfrågan och går över till personangrepp. Jag tänker försöka vara den vuxna i rummet. Jag måste ha varit otydlig i min insändare.
Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:
Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.
Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.
Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.