Foto: Pressbild/Swedavia

Arlandas utveckling stärker Swedavias resultat

Arlandas utveckling och ökade kommersiella utbud har haft stor betydelse för Swedavias förbättrade resultat under årets första kvartal. Trots en viss nedgång i det totala antalet resenärer bidrog satsningar vid Arlanda till ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde för flygplatsbolaget.

Arlanda fortsätter att utvecklas. Under årets första kvartal öppnades den nya marknadsplatsens sista del och flera flygbolag utökar sin närvaro. Norwegian lanserar fyra nya destinationer och har återöppnat sin pilotbas, medan Ryanair adderar tio nya linjer och två flygplan redan i juni.

Japanska ANA har också börjat trafikera linjen Arlanda–Tokyo Haneda. Samtidigt fortsätter moderniseringen av flygplatsens infrastruktur kring Sky City.

Swedavia lyfter också behovet av förbättrade transporter till och från flygplatsen, i linje med Arlandasamordnarens delrapport.

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.