Foto: Orlando Boström/Swedavia

Arlandas satsningar lyfter Swedavia

Satsningarna som flygbolagen gjort på Arlanda flygplats innebär en kraftig resenärstillväxt samt att Swedavia uppnått ett mycket starkt halvårsresultat.

Swedavia skriver i ett pressmeddelande att nettoomsättningen för det första halvåret i åruppgått till 2,185 miljarder kronor med ett negativt resultat på 258 miljoner. Dock ser det ljusare ut nu än för ett år sedan då många flygbolag satsat på Arlanda och bidragit till rörelseintäkter. Resenärstillväxten är kraftig även om det återstår en bit fram till nivåerna som innan pandemin. På bara några månader i år har Arlanda flygplats haft en resenärstillväxt motsvarande 20 års passagerartillväxt. Något som lett till stora utmaningar. Swedavias VD Jonas Abrahamsson lyfter de insatser som gjorts på flygplatsen mellan Swedavia och andra flygplatsaktörer.
– Tillsammans har vi arbetat intensivt med att bemanna upp och anpassa den operativa verksamheten till ett ökat flygresande – ett arbete som fortsätter med oförminskad kraft, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Under våren öppnades Terminal 4 upp och man har gjort insatser för att förstärka bemanningen på både kort och lång sikt med både reguljära som extrainsatta resurser.
– Precis som på många flygplatser runt om i Europa har bemanningsutmaningarna för flera av flygplatsens aktörer tidvis inneburit längre köer än normalt för resenärerna på framför allt Arlanda. Tillsammans med våra samarbetspartners har vi gjort vårt yttersta för att hantera situationen på bästa sätt och vi har vidtagit ett antal extraordinära åtgärder. Den samlade resursförstärkningen har gett effekt på både köer och trängsel på Arlanda, fortsätter Abrahamsson.

Swedavia fortsätter nu arbetet med att stärka nationell och internationell tillgänglighet för att möta upp den starka efterfrågan som nu finns efter pandemin.
– Det är oerhört glädjande att ett stort antal flygbolag väljer att satsa och investera på våra flygplatser och särskilt på Arlanda, som fortsätter att stärka sin marknadsposition för framtiden, säger Jonas Abrahamsson.

Designbutik nytt tillskott i Marknadsplatsen på Arlanda

Näringsliv Det danska designhuset Illums Bolighus har nu slagit upp portarna på Stockholm Arlanda Airport. Butiken blir vårens sista tillskott på flygplatsens nya Marknadsplats i Terminal 5 – ett område som nyligen blev utsedd till Årets kommersiella plats 2025 av branschorganisationen NCSC.

Exklusiva Fredmans har öppnat på Arlanda

Näringsliv Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5 fortsätter att växa. Nu har Fredmans öppnat sin nya butik i avgångshallen – en destination i sig för resenärer med intresse för klockor, smycken och modeaccessoarer.

Lüttgenau och Askervall prisas av Företagarna

Näringsliv Vid ett evenemang på Hotell Kristina har Företagarna Sigtuna utsett Årets Företagare och Årets Unga Företagare 2025. Utmärkelserna går till entreprenörer som med driv och nytänkande bidrar till det lokala näringslivets utveckling.

Arlanda prisas för Årets kommersiella yta

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport har utsetts till vinnare i kategorin ”Årets kommersiella yta < 25 000 m²” vid NCSC Awards, en tävling som arrangeras av branschorganisationen Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC).

Vy lanserar elbusslinje till Arlanda

Näringsliv Vy Flygbussarna blir först i Sverige med att starta en kommersiell elbusslinje mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda flygplats – helt utan offentligt stöd. Satsningen inleds i maj 2025 som ett sommarprojekt och kan på sikt bli en del av företagets ordinarie trafik.

Benjamin Ingrosso nytt ansikte i Wall of Fame

Näringsliv Artisten och låtskrivaren Benjamin Ingrosso har tagit plats i porträttgalleriet Welcome to my hometown i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Under onsdagen avtäcktes hans porträtt vid en ceremoni där både flygplatsledning, media och resenärer deltog.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening