Foto: Orlando Boström/Swedavia

Arlandas satsningar lyfter Swedavia

Satsningarna som flygbolagen gjort på Arlanda flygplats innebär en kraftig resenärstillväxt samt att Swedavia uppnått ett mycket starkt halvårsresultat.

Swedavia skriver i ett pressmeddelande att nettoomsättningen för det första halvåret i åruppgått till 2,185 miljarder kronor med ett negativt resultat på 258 miljoner. Dock ser det ljusare ut nu än för ett år sedan då många flygbolag satsat på Arlanda och bidragit till rörelseintäkter. Resenärstillväxten är kraftig även om det återstår en bit fram till nivåerna som innan pandemin. På bara några månader i år har Arlanda flygplats haft en resenärstillväxt motsvarande 20 års passagerartillväxt. Något som lett till stora utmaningar. Swedavias VD Jonas Abrahamsson lyfter de insatser som gjorts på flygplatsen mellan Swedavia och andra flygplatsaktörer.
– Tillsammans har vi arbetat intensivt med att bemanna upp och anpassa den operativa verksamheten till ett ökat flygresande – ett arbete som fortsätter med oförminskad kraft, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Under våren öppnades Terminal 4 upp och man har gjort insatser för att förstärka bemanningen på både kort och lång sikt med både reguljära som extrainsatta resurser.
– Precis som på många flygplatser runt om i Europa har bemanningsutmaningarna för flera av flygplatsens aktörer tidvis inneburit längre köer än normalt för resenärerna på framför allt Arlanda. Tillsammans med våra samarbetspartners har vi gjort vårt yttersta för att hantera situationen på bästa sätt och vi har vidtagit ett antal extraordinära åtgärder. Den samlade resursförstärkningen har gett effekt på både köer och trängsel på Arlanda, fortsätter Abrahamsson.

Swedavia fortsätter nu arbetet med att stärka nationell och internationell tillgänglighet för att möta upp den starka efterfrågan som nu finns efter pandemin.
– Det är oerhört glädjande att ett stort antal flygbolag väljer att satsa och investera på våra flygplatser och särskilt på Arlanda, som fortsätter att stärka sin marknadsposition för framtiden, säger Jonas Abrahamsson.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.