panorama_stationshusen
Foto: Arlanda Express/Niklas Alm

Arlandabanan fyller tjugo år

I år firar Arlandabanan tjugo år: - Arlandabanan är än idag Sveriges enda renodlade OPS-lösning, där privata aktörer stått för hela risken med bygget mot att få driva verksamheten under ett visst antal år, fortsätter Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express.

centrum_artikel_host

1999 invigdes Arlandabanan av Kungen och Drottning Silva som sen åkte mellan Stockholm och Arlanda på 18 minuter, då en halvering av restiden mellan huvudstaden och Arlanda. Idag går både fjärr och regionaltåg på banan samt Arlanda Express som är huvudaktör.

Banan och Arlanda Express har fått kritik under 2010-talet för det avtal som finns mellan staten och banägaren, bland annat för att banägaren tvingar på pendeltågsresenärer en extraavgift för att kliva av vid Arlanda samt för att det slussats pengar ut från Sverige via Arlanda Express till det företag som ägde Arlanda Express.

Men Arlanda Express VD Magnus Zetterberg konstaterar i ett pressmeddelande att Arlandabann är landets enda renodlade OPS-lösning (Offentlig-Privat-Samverkan) där privata aktörer stått för hela risken mot att man får driva det i ett visst antal år.

Ett av målen för Arlandabanan var bättre miljö och genom resorna som gjort på Arlandabanan har det sparats in utsläpp för 86 miljoner passagerare. För ökad miljönytta behöver mer av trafiken från E4:an flytta till Arlandabanan:
– Vi anser att Arlandabanans miljösyfte även ställer krav på Arlanda Express. Våra tåg drivs därför enbart av el som är märkt ” Bra Miljöval”, så kallad grön el från endast förnybara källor. Och oavsett vilken tågoperatör du väljer på Arlandabanan, så är tåg alltid bättre ur miljöhänsyn än bil, säger Magnus Zetterberg, VD på Arlanda Express.

pantamera_avc_helsida
centrum_host_helsida
connys_helsida
eldsjal2024_helsida
forstamaj_helsida

Här renas tusentals liter vatten om dagen

Näringsliv Arlandastad Group engagerar sig i utvecklingsprojekt som syftar till att göra en positiv skillnad för samhället och miljön. I östra Arlandastad har det anlagts dammar som renar tusentals liter vatten om dagen.

mp_helsida_eu

Log Max etablerar hos DSV i Rosersberg

Näringsliv Log Max, en ledande tillverkare av moderna skördaraggregat för skogsmaskiner, har valt att samarbeta med DSV för hanteringen av deras reservdelslager på DSV:s logistikcenter i Rosersberg.

Så dyra är Arlandas räksmörgåsar

Näringsliv En diskussion om de höga priserna på flygplatserna i Sverige fick ny fart när SEB:s seniorekonom Johan Javeus delade med sig av sina erfarenheter på den sociala medieplattformen X i höstas.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening

ridskola_2020_outsider
nrh_sigtuna
connys
stationshusen_outsider
pantamera_out
eldsjal2024_out
mp_eu_outsider
centrum_outsider_host