Lundqvist och Wedén

Arlanda måste bli landets tydliga huvudflygplats

Nätverket ”Fördel Arlanda” driver uppfattningen att Arlanda borde vara det enda flygnavet i Stockholmsområdet, och att Swedavia bör slippa driva flyglinjetrafik på Bromma.

Den trafiken kan flyttas till Arlanda, som med sina tre rullbanor har kapacitet att hantera den trafikökning det innebär. En statlig utredning föreslog i augusti 2021 att en sådan flytt skulle ske, ett av alternativen kallades ”snarast”. En ny utredning med liknande direktiv föreslog i maj 2022 en något längre avvecklingsperiod.

Två viktiga saker har hänt sen dess. En är att Arlanda efter pandemin och SAS’ ägarförändringar har tappat kraftigt i tillgänglighet till orter runt om i världen. En utredning gjord i september 2023 visar att nedgången är 25 procent räknat från trafiktoppåret 2018. Linjer från Arlanda till europeiska städer har minskat mer än från jämförda regioner i Europa. Region Stockholm oroas av denna försämring, Stockholms handelskammare gör det också.

Det förefaller troligt att svenskars flygande – särskilt utrikes och långväga – kommer att mattas eller t o m minska pga ökade kostnader och allmänhetens ökande klimatmedvetande. Men Sverige och Stockholmsregionen behöver ändå – och just därför – ett flygnav, ett nav som inte tappar, utan som står sig i konkurrrensen.

Den andra är att Sverige hösten 2022 fick en regering, som är helt låst i Bromma-Arlanda-frågan. Moderaterna hade redan innan villkorat en flytt av den kommersiella Bromma-trafiken med att en fjärde rullbana först måste byggas, vilket är en feluppfattning. Och Sverigedemokraterna motsätter sig helt att den kommersiella trafiken på Bromma läggs ned. Låsningen är så hård att saken t o m är inskriven i Tidö-avtalet (sid 57): ” Bromma flygplats ska bevaras. Något beslut om att lägga ned Bromma flygplats kommer inte fattas under mandatperioden.”

Det här har gjort att regeringen givit ett mycket urvattnat direktiv till uppföljningen av de ovan nämnda Bromma/Arlanda-utredningarna. Samordnaren Peter Norman ska ”ta fram underlag som kan bidra till att öka kapaciteten i infrastrukturen och förbättra tillgängligheten till och från Arlanda flygplats för att på så sätt stärka flygplatsens konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen ges bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt.” Direktivet kan inte läsas på annat sätt än att det är tillgängligheten på marken runtom Arlanda som här avses. En Bromma-flytt är alltså ute ur bilden, och en ytterligare rullbana nämns bara pliktskyldigast.

Inget fel i att trafik-infrastrukturen runtom Arlanda förbättras, tvärtom. Vi önskar Peter Norman lycka till med detta. Men det räddar inte Arlanda kvar som en framträdande internationell flygplats med god tillgänglighet till städer i Europa och övriga världen. Vad som skulle kunna göra det, eller i vart fall bidra, är att Bromma-flygtrafiken flyttas till Arlanda, att Arlanda blir det tydliga huvudstads-flygnavet.

  • David Lundqvist, Märsta
  • Lars Wedén, Sigtuna
    Nätverket Fördel Arlanda

slutreplik: Brandell blundar för verkligheten

Insändare Vad Tomas Brandell och Socialdemokraterna önskar är en sak, men att se till vad Socialstyrelsens brukarundersökning faktiskt mäter måste väl ändå vara det väsentliga. Faktum är att vi ser de bästa resultaten för särskilt boende på tio år.

Sigtuna kommun får toppbetyg av de äldre!

Insändare Kommunen ska leverera välfärd av högsta kvalitet och bemöta invånarna på allra bästa sätt. Det är vår ambition, det har kommunfullmäktige beslutat och det gäller i allra högsta grad i förhållande till kommunens äldre.

Dags att stoppa den moderata misskötseln av våra skattepengar

Insändare Åtta år med moderatstyre har gjort Sigtuna kommun till länets mest skuldsatta kommun, ungdomsarbetslösheten stiger och företagsklimatet är det sämsta på tjugofyra år. Men istället för att investera sig ur krisen väljer Moderaterna att krympa kommunkassan och kasta pengar i sjön.

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.