Här invigs den nya marknadsplatsenFoto: Pressbild/Swedavia

Arlanda inviger ny marknadsplats och snabbare säkerhetskontroll

Stockholm Arlanda Airport genomförde en historisk invigning den 10 oktober, då de öppnade sin nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplats och avslutade utvecklingen av en snabbare säkerhetskontroll. Invigningen hölls på Sveriges största flygplats och samlade en rad framstående talare, inklusive Swedavias vd, Jonas Abrahamsson, och Sveriges infrastruktur- och bostadsminister, Andreas Carlson.

Det gemensamma utvecklingsprojektet, som omfattade både den nya säkerhetskontrollen och Marknadsplatsen, representerar den största investeringen någonsin i Arlanda. Dessa förändringar syftar till att kraftigt förbättra upplevelsen för flygplatsens resenärer och stärka Sveriges förmåga att upprätthålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter.

”Vi är stolta över att få inviga två betydande landmärken i utvecklingen av Sveriges största flygplats: vår nya säkerhetskontroll och den första etappen av den nya Marknadsplatsen. Tillsammans kommer dessa förändringar att förbättra upplevelsen för Arlandas resenärer avsevärt,” säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Invigningsceremonin, som ägde rum på Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5, samlade även Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson, samt ledande företrädare från flygbranschen och näringslivet i regionen. Där diskuterade de vikten av Swedavias stora satsning för Stockholm, regionen och hela Sverige. Den förbättrade resenärsupplevelsen förväntas leda till ökad tillgänglighet.

”Andra flygplatsen har den nationella betydelse och roll som Arlanda har. Den är navet som knyter samman landet och driver tillväxt i den svenska ekonomin. Investeringarna i den nya Marknadsplatsen och säkerhetskontrollen är inriktade på framtiden och syftar till att utveckla Arlanda som en flygplats,” säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Satsningen på den snabbare säkerhetskontrollen har redan resulterat i markant kortare väntetider för Arlandas resenärer sedan den öppnades i somras. Tillsammans med den nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplatsen och ett förnyat kommersiellt utbud för Swedavias flygplatser, representerar dessa investeringar den mest betydande kommersiella satsningen hittills för Arlandas resenärer. Målet är att skapa en effektivare och mer inspirerande start på resan från Sveriges största flygplats för dagens och morgondagens resenärer.

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.