I januari var det 773 000 som reste via Arlanda, en minskning med 59 procent jämfört med för tre år sedan.
Flygresandet på Swedavias samtliga tio flygplatser uppgick till 1,1 miljoner vilket innebär att man är 61 procent under siffrorna för 2019, före pandemin. Flygets återhämtning uppges ha mattats av under januari men jämfört med förra året var ökningen 224 procent. – Under årets första månad var flygresandet kraftigt påverkat av reserestriktioner på grund av pandemin och Omikrons spridning. Men när restriktionerna nu hävs runt om i Europa, räknar vi nu med att återhämtningen tar förnyad fart och förväntar oss att kunna välkomna fler resenärer på våra flygplatser under sport- och påsklovet och inte minst till sommaren, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Swedavia förbereder sig nu för att kunna ta emot fler resenärer både på Arlanda och resterande svenska flygplatser. Restriktioner släpps inte bara i Sverige utan andra länder: – Det är i detta sammanhang mycket glädjande att flera av våra flygbolag fortsätter att satsa vidare på en stärkt tillgänglighet med nya linjer och ny trafik vid våra flygplatser, säger Jonas Abrahamsson.
Näringsliv Bake My Days nya bageri i Arlandastad har fått en viktig internationell certifiering, BRC Global Standard, med högsta betyg A. Det betyder att företaget uppfyller mycket höga krav på livsmedelssäkerhet och kvalitet.
Näringsliv Resultatet från årets Insikt-undersökning visar att företagares nöjdhet med kommunens upphandlingar har ökat från 62 till 68 på en 100-gradig skala. Kommunen placerar sig därmed över snittet i Stockholms län, och bemötandet lyfts särskilt fram som positivt.
Näringsliv Arlandas utveckling och ökade kommersiella utbud har haft stor betydelse för Swedavias förbättrade resultat under årets första kvartal. Trots en viss nedgång i det totala antalet resenärer bidrog satsningar vid Arlanda till ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde för flygplatsbolaget.
Näringsliv Etableringen av Rosenqvists nya industrilokal i Rosersberg har nu officiellt inletts. Under måndagen togs det första spadtaget för byggprojektet.
Näringsliv Utvecklingen av Arlanda är avgörande för Stockholm-Mälarregionens konkurrenskraft. Det menar Mälardalsrådets företrädare Jens Sjöström (S) och Kristoffer Tamsons (M), som nu välkomnar Arlandasamordningens delrapport om förbättringar på vägsidan.
Näringsliv Den 2 maj öppnar en ny Arken Zoo-butik i Arlandastad, Märsta. Etableringen är en del av kedjans expansionsplan för 2025 och blir ett tillskott för husdjursägare i kommunen.
Näringsliv Under 2024 samlade resenärer och personal på Swedavias tio flygplatser in totalt 3,2 miljoner kronor till Svenska Röda Korset – en ökning med 400 000 kronor jämfört med föregående år.
Näringsliv Fastigheten på Stationsgatan 4 i Märsta har fått ny ägare. Storsala har, i samarbete med Lindesberg’s Bygg AB, köpt kontorsfastigheten av HSB Stockholm. Planen är att bygga cirka 100 hyresrätter på platsen, med en total boarea på 4 800 kvadratmeter.
Näringsliv Under våren 2025 börjar Cylinda/Vestel använda DSV Solutions logistikcenter i Rosersberg för att sköta lager och leveranser av sina vitvaror. DSV tar hand om hela logistikkedjan, från förvaring till distribution.
Näringsliv Det svenskgrundade företaget Growth Marketing Sweden AB har tagit sig till final i prestigefyllda European Search Awards 2025. Bakom bolaget står Jorge Castro, SEO-expert och tidigare Märstabo.
Näringsliv Sigtunahöjden har nominerats till Svenska Mötespriset, en utmärkelse som varje år delas ut till den mötesanläggning inom Svenska Möten som fått högst betyg av sina kunder.
Näringsliv Företagarna Sigtuna har valt Mona P Wågberg till ny ordförande. Hon tar över ledarskapet för en styrelse som nu förstärkts med flera nya ledamöter.
Näringsliv Den svenska finalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes igår, där konferenskockar tävlade i både seniorklassen och juniorklassen. Simon Cardenas, kock på Hotell Kristina, tog hem segern i juniorklassen.
Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.