Swedavia trötta på drönare i Arlandas luftrum
Efter den senaste tidens ”drönarattacker” inom bland annat Arlandas luftrum går Swedavia nu ut och informerar om vad som gäller om man ska flyga drönare, fram för allt i närheten av en flygplats.
märsta.nu har flertal gånger rapporterat om drönare inom Arlandas luftrum. Några har siktats inom kommunen, en annan i Väsby och nyligen stoppade polis en drönare från att flyga ute Trosta. Samtliga händelser mot då det förekommer drönare inom kontrollerat luftrum utreds som brott mot luftfartslagen. En kontrollzon är en kontrollerat luftrum i närheten av flygplatser som sträcker sig inom en radie av 10-15 km och upp till 600 meters höjd. Ulf Wallin, presschef på Swedavia, uppger för SVT Stockholm att det är ett växande problem som verkar bli värre och värre.
Som att köra bil utan körkort
Luftfartsverket har upprättat en kontrollers zon för Arlanda som startar i höjd med Trafikplats Infra City i söder till väg 273 ungefär halvvägs upp mot Almunge. I väster sträcker den sig med start i höjd med Wenngarn till Kårsta i Vallentuna. Tillstånd krävs för att flyga inom zonen från marknivå upp till 610 meter (2000 fot). För att flyga med en drönare i zonen så krävs tillstånd från Transportstyrelsen samt från flygtrafikledningen vid respektive flygplats.
– Det är som att sätta människor utan körkort i en bil och släppa ut dem i stadstrafik fortsätter han. Kanske måste Transportstyrelsen se över regelverket, säger Swedavias presschef Ulf Wallin till SVT Stockholm.
Behövs inte fler regler
Men Transportstyrelsen tycker inte att det behövs fler regler, problemet är snarare att reglerna inte efterlevs:
– Regelverket uppfyller sin funktion, det finns beskrivet bland annat på vår hemsida vart och hur man ska flyga, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Sjö- och luftfartsavdelningen vid Transportstyrelsen enligt SVT.