Höghastighetsbana bör gå till Arlanda
Höghastighetsbanan som planeras mellan Stockholm-Linköping bör gå upp till Arlanda flygplats skriver Kommunstyrelsens ordförande Lars Bryntesson (S) tillsammans med flygplatschefen Kjell-Åke Westin, Väsby kommunalråd Mathias Bohman (S), Parisa Liljestrand (M), Vallentunas kommunalråd samt Klas Bergström (M), Knivstas kommunalråd, i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Ostlänken med höghastighetståg ska gå mellan Järna och Linköping, därefter går det inte att dra järnvägen upp till Stockholm på grund av befintlig bebyggelse. Ostlänken bör dock gå till Arlanda enligt en debattartikel som företrädare i Arlandaregionen skrivit, bland annat Lars Bryntesson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna. Enligt skribenternas förslag kan man köra tågen på befintligt nät genom Stockholm upp till Arlanda eller bygga en ”förbifart” för järnvägen väster om Stockholm. Arlanda ses som en naturlig slutpunkt för höghastighetståg söderifrån.
– Arlanda knyter samman Sverige med övriga Europa och resten av världen. En konkurrenskraftig internationell storflygplats är en nyckelfråga för Sveriges framtida möjligheter i en globaliserad värld. Och det är hög tid att flyg och tåg betraktas som komplement till varandra, istället för som konkurrenter, står det i debattartikeln.
Fler svenskar ska flyga via Arlanda
Skribenterna uppmanar infrastrukturminister Anna Johansson (S) till att ta initiativ för Trafikverket och Sverigeförhandlingen även omfattar Arlanda. Arlanda bör vara ett förstahandsval för utrikesresor inom Sverige men för att attrahera även invånare söder om Stockholm så är det viktigt att människor i ett större område får acceptabla restider till flygplatsen. Idag kan svenskar i södra delarna av landet välja resor från bland annat Kastrup istället för Arlanda.
– Sveriges och Stockholmsregionens internationella tillgänglighet avgörs framför allt av hur många av flygbolagens direktlinjer som trafikerar Arlanda till och från andra länder, skriver debattörerna.