Hökarängen utmanar om att vara första gågata i landetFoto: Destination Sigtuna

Gatubråk mellan Sigtuna, Hökarängen och Helsingborg

Stora Gatan i Sigtuna utmanas som första gata i Sverige av Hökarängen rapporterar Tidningen Farsta/Sköndal.

Hökarängen anser sig ha Sveriges äldsta gågata som invigdes 1952. Stora Gatan i Sigtuna har sedan länge kallats äldst i Sverige då den härrör från 970. Titeln ”Sveriges första gågata” präglar Hökarängens centrum. Felaktigt menar Sofia Hiller på Destination Sigtuna.
– Vi måste säga att vi slår Hökarängen. Om deras inte grundades innan 970?, säger Sofia Hiller enligt Tidningen Farsta/Sköndal.

”Hökarängen är patriotiska”
Även om det inte gick att köra bil på Stora Gatan i Sigtuna så vidhåller Sofia att det är första gata eftersom det gick att gå på den. Hiller tycker också att Hökarängen är lite väl patriotiska:
– Jag tror att Hökarängen måste blicka utanför Stockholm. De är jättevälkomna till Sigtuna och gå på den äldsta gågatan i Sverige med oss!

Äldst i Sigtuna trots allt
Hökarängen kan nog inte slå Sigtuna trots allt men får göra upp med Helsingborg om att få kalla sig ”första gatan”. I Helsingborg uppger man att deras gågata 1962, Hökarängens invigdes 52. Definitionsmässigt har tidningen Farsta/Sköndal konstaterat att Sigtuna har Sveriges första gata medan Hökarängens är Sveriges första gågata.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.