Foto: Genrebild/Daniel Iskander

Behov av tågdepå men knäpptyst från alla håll

Kommunen bör ta sitt ansvar för att lösa en plats för tågdepån, anser Bosse Andersson (C), ersättare i Trafiknämnden. Kommunalrådet Dan Rosenholm (L) menar att landstinget får komma tillbaka och precisera vad man vill ha.

Den heta frågan om en tågdepå i kommunen har avstannat. Kommunen avfärdade enligt kommunalrådet Dan Rosenholm (L) båda platserna, Odensala och Krogsta, som lokaliseringsplats för en depå. Bosse Andersson (C) som då var kommunalråd i kommunen och de senaste åren varit ledamot och ersättare i Landstingets trafiknämnd tycker att kommunen bör anvisa en plats för landstingen där en tågdepå kan byggas.
– Så vitt jag vet har Sigtuna kommun inte sagt definitivt nej till Odensala, säger Andersson som dock håller med om att varken Odensala eller Krogsta är lämpliga platser för en depå.

”Låst process”
Dan Rosenholm (L) drev frågan intensivt i valrörelsen och för ett år sedan klubbade Kommunstyrelsen att varken Odensala eller Krogsta var lämpliga platser för en depå. Beslutet i Kommunstyrelsen ska enligt Rosenholm även omfattat fördjupande studier för en depå norr om Märsta (dock ej Odensala) samt pröva förutsättningarna för en temporär depå vid Norrsunda/Brista.
– Och vad har hänt sedan? Praktiskt sett inte ett skvatt vad oss i Sigtuna anbelangar. Den osvenska upphandlingsmetod som tillämpades på länsnivå, där den som lämnar anbud själva skulle välja plats och därmed köra över det kommunala planmonopolet, verkar ha lett fram till låsningar i deras process, det är min tolkning, skriver Rosenholm i mail till märsta.nu.

Bollen hos kommunen
Bosse Andersson ifrågasätter att Rosenholm står för kommunens officiella hållning. Bollen är fortfarande hos kommunen enligt Andersson för att anvisa en plats för depån.
– Låsningen i processen är ju därför att kommunen inte ger klara besked. Nu verkar det endast som man försöker få andra att ta ansvar, själva vill man tydligen inte ta det, menar Andersson.

Kan bli dyrt för landstinget
De nya tågen som landstinget köpt in börjar snart levereras och de måste ha en plats för service och underhåll. Landstinget har dock inte ogiltigförklarat den upphandling om depån som gjordes enligt Rosenholm vilket kan få konsekvenser om så sker:
– Jag tror att Jernhusen kommer att rikta skadestånd mot landstinget när upphandlingen måste göras om.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.