En A380 landade på Arlanda för ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfallFoto: Insändarbild/Arkiv

Så ska Arlanda hantera världens största plan

Arlanda håller på med förberedelser för att ta emot världens största passagerarplan A380 som kan ta emot uppemot 800 resenärer: - När det handlar om att anpassa oss till större flygplan så handlar det om att bygga om, främst i pir F, där vi kommer att behöva bygga om för att kunna ta emot de här planen, säger Lena Rökaas som är operativ chef på Arlanda, i ett reportage som Sveriges Radio har gjort.

Att Arlanda ständigt är inne i en ombyggnadsprocess har de flesta som passerar flygplatsen märkt de senaste 20 åren. Utanför byggs det och inne byggs det, nya Pir F ska även anpassas för att hantera A380 som är världens största passagerarplan rapporterar Sveriges Radio. Kastrup blev nyligen första flygplatsen i Norden som tog emot planet i kommersiell trafik.

Bana ett förstärktes
För Arlandas del så har även bana 1 förstärkts eftersom planet är så tungt. Det måste också flyttas skyttar på området för att planen ska kunna köra fritt. När det väl blir dags för att ta emot A380 så blir det troligtvis i en kapacitet för 500 passagerare. Den logistiska hanteringen inne på flygplatsen i form av bagage och incheckning är också något som måste klaffa.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, säger Lena Rökaas, operativ chef, till Sveriges Radio.

Varit här innan
En A380 landade dock på Arlanda för cirka ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfall och för några år sedan var Lufthansa på Arlanda med planet för att visa upp det. De bolag som kan bli aktuella med en A380 i trafik via Arlanda är främst Emirates, Qatar och Thai Airways.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, fortsätter Lena Rökaas.

Ska vara redo om ett år
Om ungefär ett år ska anpassningarna vara klara på Arlanda. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrare för flygbolagen att sätta in en A380 eftersom man kan behålla sin reguljära rutt men kanske öka antalet passagerare.
– Det blir mer kostnadseffektivt för bolagen, när man ser att man har behov av fler stolar men att det kanske inte är tillräckligt för att sätta in en till avgång, fortsätter Lena Rökaas.

Arbetslösheten ökar i Sigtuna

Näringsliv Arbetslösheten i Sigtuna kommun steg under oktober och ligger nu över både läns- och rikssnittet. Totalt var 2 364 personer inskrivna som arbetssökande, en ökning jämfört med samma period förra året.

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.