En A380 landade på Arlanda för ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfallFoto: Insändarbild/Arkiv

Så ska Arlanda hantera världens största plan

Arlanda håller på med förberedelser för att ta emot världens största passagerarplan A380 som kan ta emot uppemot 800 resenärer: - När det handlar om att anpassa oss till större flygplan så handlar det om att bygga om, främst i pir F, där vi kommer att behöva bygga om för att kunna ta emot de här planen, säger Lena Rökaas som är operativ chef på Arlanda, i ett reportage som Sveriges Radio har gjort.

Att Arlanda ständigt är inne i en ombyggnadsprocess har de flesta som passerar flygplatsen märkt de senaste 20 åren. Utanför byggs det och inne byggs det, nya Pir F ska även anpassas för att hantera A380 som är världens största passagerarplan rapporterar Sveriges Radio. Kastrup blev nyligen första flygplatsen i Norden som tog emot planet i kommersiell trafik.

Bana ett förstärktes
För Arlandas del så har även bana 1 förstärkts eftersom planet är så tungt. Det måste också flyttas skyttar på området för att planen ska kunna köra fritt. När det väl blir dags för att ta emot A380 så blir det troligtvis i en kapacitet för 500 passagerare. Den logistiska hanteringen inne på flygplatsen i form av bagage och incheckning är också något som måste klaffa.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, säger Lena Rökaas, operativ chef, till Sveriges Radio.

Varit här innan
En A380 landade dock på Arlanda för cirka ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfall och för några år sedan var Lufthansa på Arlanda med planet för att visa upp det. De bolag som kan bli aktuella med en A380 i trafik via Arlanda är främst Emirates, Qatar och Thai Airways.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, fortsätter Lena Rökaas.

Ska vara redo om ett år
Om ungefär ett år ska anpassningarna vara klara på Arlanda. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrare för flygbolagen att sätta in en A380 eftersom man kan behålla sin reguljära rutt men kanske öka antalet passagerare.
– Det blir mer kostnadseffektivt för bolagen, när man ser att man har behov av fler stolar men att det kanske inte är tillräckligt för att sätta in en till avgång, fortsätter Lena Rökaas.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

FOREX öppnar ny valutabutik i Terminal 5 på Arlanda

Näringsliv Valutaväxlaren FOREX stärker sin närvaro på Arlanda flygplats genom att öppna en ny butik i avgångshallen i Terminal 5 – före säkerhetskontrollen. Det blir företagets fjärde butik på flygplatsen och markerar en återkomst till denna del av terminalen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening