Petter Cussil, VD på Defacto Yrkeskläder.
Fredrik Raschke, säljare på Snickers, testar Sigtuna Brygghus nya lansering.

DeFacto bjöd in till julmingel

Petter Cussil, VD på Defacto Yrkeskläder, kallade till julevent på torsdagen: - Vi vill påminna våra kunder om att julen kommer och att man bör tänka på vilka presenter man ska ge sina anställda och kunder, säger Petter till märsta.nu

Defacto Yrkeskläder har haft en bra utveckling det senaste året enligt VD Petter Cussil som startade upp verksamheten 1991. Man har under dessa 24 år omsatt allt mellan 8-105 miljoner kronor. Numera jagar Petter inte omsättning utan lönsamhet. En viktig del i det är att skapa och vårda relationerna med sina kunder, särskilt på hemmaplan kring Arlanda där man är stora. Ett årligt event är ”julbordet” som kommer redan i oktober. Det blir en helhetslösning med mat och mingel samt span på nyheter samt givetvis att man börjar planera in julklapparna till kunder och anställda.
– Vi bjuder in för att förbereda och förekomma julen. Relation är transaktion, när människor möts görs affärer och vi vill fånga in det mänskliga mötet, inte bara det digitala som det är så mycket av idag, säger Petter Cussil.

Snickers grundare på plats
En av de inbjudna var Snickers Workwears grundare Matti Viol från Märsta, Matti blev förbannad på sina arbetskläder i samband med att han byggde i Valsta bowling och gick sedan hem och designade egna kläder, därefter startade han ett företag som idag är ledande inom arbetskläder i hela norra Europa. Matti sålde nyligen sitt företag till Gustaf Douglas och Hultaforsgruppen. Andra inbjudna var Orrefors glas som visade upp sina nya ölglas och Kaffeknappen representerade av f.d. märstabon Magnus Abrahamsson.

Webbförsäljning ökar
Framöver ser Petter framför sig mer expansion, framförallt bli ännu större kring Arlanda men att även försöka växa i kringkommunerna även om han är medveten om att det är svårt att få lojalitet i andra kommuner. En bransch som han vill fortsätta ta mark i är vårdkläder som är en mer kvinnodominerad bransch och kvinnor har där andra krav på kläder än män. Webben är ett annat område som de senaste åren bidragit till den ökade omsättningen:
– Vi har skicklig logistik och kan hantera webbförsäljning, vi är säkert topp tre inom logistik i hela Sverige. Nu har vi också sålt vår anläggning söder om stan och fokuserar enbart i Märsta, fortsätter Petter Cussil.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening