Foto: Genrebild/Jamshid Jamshidi

Privat penninginsamling bör bort från entréerna

I ordningslagen finns föreskrifter om bland annat om allmän ordning, liksom om säkerhet i övrigt, dels vid sammankomster och tillställningar på offentliga platser, dels vid vissa anläggningar och verksamheter. Med offentlig plats menas t ex gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.

Grundat på ordningslagen beslutade Sigtuna kommunfullmäktige 1996 om allmänna lokala ordningsföreskrifter för kommunens del. År 2012 och 2015 beslutade fullmäktige om vissa kompletteringar.

Sedan ett par år har – av ytor som utgör offentlig plats i kommunen – utrymmet alldeles intill entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och en del andra av kommuninvånarna välbesökta inrättningar kommit att utnyttjas för penninginsamling för privata ändamål.

Insamlarna – EU-migranter – använder sig för sin verksamhet av den möjlighet som medges via en de fyra friheterna inom EU, nämligen den fria rörligheten för personer. Som medborgare i en EU-stat har man möjlighet att resa fritt mellan medlemsstaterna och uppehålla sig i upp till tre månader i en annan medlemsstat.

Den fria rörligheten har EU infört för att ge EU-medborgare möjlighet att söka och ta arbete i andra EU-länder än det egna. Söka och ta arbete, alltså. Tanken har inte varit att den fria rörligheten skulle användas för att i tremånadersperioder vistas i annat EU-land för att samla in pengar för privata ändamål, dvs tigga. Det får förutsättas att alla i EU varit överens om att försörjningsstöd till behövande liksom annat socialt stöd, ska ges av – och i – EU-medborgarens hemland.

Ett generellt förbud mot, eller en kriminalisering av, tiggeri torde statsmakterna inte vilja införa. Och även om statsmakterna skulle vilja göra detta, skulle det ta flera år innan en ny lagstiftning skulle kunna tillämpas. Man bör därför pröva andra vägar att begränsa tiggeriet.

I Sigtuna kommun – liksom förmodligen i andra kommuner – torde såväl allmänheten som affärsidkarna (motsv) i stor utsträckning vara besvärade av att privata penninginsamlare bedriver sin verksamhet alldeles intill entréerna till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra välbesökta inrättningar. Så tätt intill att, förmodligen, en stor del av allmänheten upplever det som besvärande, t o m påträngande. Och allmänheten jämför med den betydligt respektfullare, tillståndsbeviljade penninginsamling för allmänna välgörenhetsändamål, som kampanjvis kan förekomma på offentlig plats i föreningars/organisationers regi. Tiggeri alldeles intill entréer på offentlig plats överensstämmer inte med ”det allmänna ordningsmedvetandet” i vårt land. Detsamma gäller även om tiggeriet skulle vara kombinerat med någon form av enklare varuförsäljning.

En uppstramning av var någonstans penninginsamling för privata ändamål inte får ske torde i en kommun enkelt kunna genomföras med stöd av ordningslagen. Här finns för Sigtuna kommuns del ett jämförbart fall från sen tid. I juni 2015 beslutade Sigtuna kommunfullmäktige – i de lokala ordningsföreskrifterna – att viss konsumtion ska vara förbjuden på offentlig plats i kommunen. Geografiskt är detta förbud mycket noga specificerat.

Det bör sålunda vara möjligt att i Sigtuna kommuns lokala ordningsföreskrifter införa liknande geografiskt specificerade föreskrifter med förbud att bedriva penninginsamling för privata ändamål nära entréer till affärer, centrumanläggningar. järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar. Förbudet bör gälla även om tiggeriet är kombinerat med varuförsäljning. En sådan föreskrift skulle stämma väl överens med det allmänna ordningsmedvetandet. Hur långt avståndet bör vara från entréerna kan diskuteras. Men det bör vara så pass stort att allmänheten inte besväras.

En sådan här begränsande föreskrift kommer inte att hindra dem som verkligen vill skänka pengar till tiggare att göra detta.

Kommunfullmäktige bör alltså i de lokala ordningsföreskrifterna införa ett förbud mot penninginsamling för privata ändamål närmare än ett visst antal meter från entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar i kommunen.

  • David Lundqvist
    enskild S-medlem

Arlandautredaren – Norman – har både rätt och fel!

Insändare Helt rätt har han när det gäller att förhandla bort stationsavgiften på 149:- till A-train som omöjliggör resande för de flera tusental som arbetar dagligen på själva flygplatsen, andra flygrelaterade jobb eller andra verksamheter inom det vidare Arlandaområdet.

repliken: Inga äldre flyttas – om de inte själva väljer det

Insändare Thomas Brandell (S) och David Lundqvist (S) frågar om ännu fler äldre ska flyttas från Sigtuna till andra kommuner. Låt oss vara tydliga. Vi flyttar inga äldre till andra kommuner och vi tvingar inte någon att mot sin vilja flytta från Sigtuna. Att påstå något sådant är insinuant. Brandell (S) och Lundqvist (S), båda ledamöter i vård- och omsorgsnämnden, borde veta bättre.

Barnens trygghet till lägstbjudande

Insändare Arbetarklassen får samhället att fungera. Vi kör bussarna, vårdar de sjuka, bygger vägar och så mycket, mycket mer. Ändå lyssnar ingen när de viktiga besluten ska tas. Det finns ingen fungerande dialog med facken i dag och därför måste politikerna börja stå till svars för sina beslut.

Klimatfrågan kräver samarbete – inte isolering

Insändare Den M-SD-KD-SFS styrda majoriteten i Sigtuna kommun har beslutat att kommunen ska lämna Sveriges Ekokommuner – världens äldsta kommunnätverk för hållbar utveckling som i tre decennier samlat över 80 kommuner för gemensamt lärande, erfarenhetsutbyte och utveckling. Ett nätverk som möjliggör konkret samverkan för att möta en av vår tids största utmaningar.

Europadagen är en påminnelse om att frihet inte är gratis

Insändare Den 9 maj firas Europadagen – ett tillfälle att uppmärksamma den fred, frihet och demokrati som Europasamarbetet byggts på sedan andra världskriget. För oss liberaler är EU långt mer än byråkrati i Bryssel – det är en livlina för Europasamarbete, solidaritet och säkerhet.

Starkt stöd kräver rätt modell

Insändare Det finns mycket att undra om hur den nya fördelningsmodellen för förskolor och grundskolor påverkar respektive enheters möjlighet att nå sina mål. Majoritetens löfte om att den ska utvärderas och vid behov justeras välkomnas, det kommer vi bevaka noga. Den överskuggande orsaken till förändringen var att stärka grundfinansieringen, något man kan göra även utan att minska på den socio-ekonomiska ersättningen.

Den nya modellen stärker stödet

Insändare Vi håller med Socialdemokraterna (S) om att det krävs krafttag i politiken för att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Och det är precis det vi tar när vi ifrågasätter gamla modeller och tar in expertis för att forma en ny och mer träffsäker resursfördelningsmodell.

Säkrare bedömning för rätt stöd

Insändare I slutet av 2024 beslutades det att ändra det kommunala stödet till förskolor och grundskolor från januari 2025. Den nya modellen för resursfördelning togs fram av ett konsultbolag på uppdrag av den sittande majoriteten.

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening