Foto: Genrebild/Jamshid Jamshidi

Privat penninginsamling bör bort från entréerna

I ordningslagen finns föreskrifter om bland annat om allmän ordning, liksom om säkerhet i övrigt, dels vid sammankomster och tillställningar på offentliga platser, dels vid vissa anläggningar och verksamheter. Med offentlig plats menas t ex gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.

Grundat på ordningslagen beslutade Sigtuna kommunfullmäktige 1996 om allmänna lokala ordningsföreskrifter för kommunens del. År 2012 och 2015 beslutade fullmäktige om vissa kompletteringar.

Sedan ett par år har – av ytor som utgör offentlig plats i kommunen – utrymmet alldeles intill entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och en del andra av kommuninvånarna välbesökta inrättningar kommit att utnyttjas för penninginsamling för privata ändamål.

Insamlarna – EU-migranter – använder sig för sin verksamhet av den möjlighet som medges via en de fyra friheterna inom EU, nämligen den fria rörligheten för personer. Som medborgare i en EU-stat har man möjlighet att resa fritt mellan medlemsstaterna och uppehålla sig i upp till tre månader i en annan medlemsstat.

Den fria rörligheten har EU infört för att ge EU-medborgare möjlighet att söka och ta arbete i andra EU-länder än det egna. Söka och ta arbete, alltså. Tanken har inte varit att den fria rörligheten skulle användas för att i tremånadersperioder vistas i annat EU-land för att samla in pengar för privata ändamål, dvs tigga. Det får förutsättas att alla i EU varit överens om att försörjningsstöd till behövande liksom annat socialt stöd, ska ges av – och i – EU-medborgarens hemland.

Ett generellt förbud mot, eller en kriminalisering av, tiggeri torde statsmakterna inte vilja införa. Och även om statsmakterna skulle vilja göra detta, skulle det ta flera år innan en ny lagstiftning skulle kunna tillämpas. Man bör därför pröva andra vägar att begränsa tiggeriet.

I Sigtuna kommun – liksom förmodligen i andra kommuner – torde såväl allmänheten som affärsidkarna (motsv) i stor utsträckning vara besvärade av att privata penninginsamlare bedriver sin verksamhet alldeles intill entréerna till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra välbesökta inrättningar. Så tätt intill att, förmodligen, en stor del av allmänheten upplever det som besvärande, t o m påträngande. Och allmänheten jämför med den betydligt respektfullare, tillståndsbeviljade penninginsamling för allmänna välgörenhetsändamål, som kampanjvis kan förekomma på offentlig plats i föreningars/organisationers regi. Tiggeri alldeles intill entréer på offentlig plats överensstämmer inte med ”det allmänna ordningsmedvetandet” i vårt land. Detsamma gäller även om tiggeriet skulle vara kombinerat med någon form av enklare varuförsäljning.

En uppstramning av var någonstans penninginsamling för privata ändamål inte får ske torde i en kommun enkelt kunna genomföras med stöd av ordningslagen. Här finns för Sigtuna kommuns del ett jämförbart fall från sen tid. I juni 2015 beslutade Sigtuna kommunfullmäktige – i de lokala ordningsföreskrifterna – att viss konsumtion ska vara förbjuden på offentlig plats i kommunen. Geografiskt är detta förbud mycket noga specificerat.

Det bör sålunda vara möjligt att i Sigtuna kommuns lokala ordningsföreskrifter införa liknande geografiskt specificerade föreskrifter med förbud att bedriva penninginsamling för privata ändamål nära entréer till affärer, centrumanläggningar. järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar. Förbudet bör gälla även om tiggeriet är kombinerat med varuförsäljning. En sådan föreskrift skulle stämma väl överens med det allmänna ordningsmedvetandet. Hur långt avståndet bör vara från entréerna kan diskuteras. Men det bör vara så pass stort att allmänheten inte besväras.

En sådan här begränsande föreskrift kommer inte att hindra dem som verkligen vill skänka pengar till tiggare att göra detta.

Kommunfullmäktige bör alltså i de lokala ordningsföreskrifterna införa ett förbud mot penninginsamling för privata ändamål närmare än ett visst antal meter från entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar i kommunen.

  • David Lundqvist
    enskild S-medlem

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.

Sverigekortet gör resande tillgängligt för fler

Insändare Sommarsverige bjuder på något för alla. Från Ystad till Haparanda, från Stockholm till Göteborg kryllar det av smultronställen med natur, kultur och allt däremellan. Många svenskar vill se sig om i vårt vackra land - men höga priser på bussar och tåg gör möjligheterna begränsade för många.

Ingen ska lämnas ensam i hederns skugga

Insändare Sommarlovet ska vara en tid av frihet, inte en period av oro och rädsla. Ändå förs varje år barn och unga från Sverige för att könsstympas eller giftas bort mot sin vilja. Vissa återvänder aldrig till skolstarten.

Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet!

Insändare Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet! Unga i Sigtuna kommun har idag svårt att få jobb. Men istället för att agera väljer den moderatledda kommunledningen att blunda för verkligheten genom att prioritera skattesänkningar före våra ungdomars framtid. Vi vill istället införa en sommarjobbsgaranti för samtliga ungdomar i årskurs nio och på gymnasiet.

Arlandautredaren – Norman – har både rätt och fel!

Insändare Helt rätt har han när det gäller att förhandla bort stationsavgiften på 149:- till A-train som omöjliggör resande för de flera tusental som arbetar dagligen på själva flygplatsen, andra flygrelaterade jobb eller andra verksamheter inom det vidare Arlandaområdet.