Foto: Privat

Interna koalitions-slitningar bakom M-förlusten 2002

I början och slutet av SVT-programmet ”Uppdrag granskning” 2017-04-26 hävdar Peter Kockum (M)att det var ”kyrktomten” som gjorde att de borgerliga förlorade kommunvalet i september 2002. Har han rätt i det? Jag menar att svaret är nej.

Peter Kockum hade vid valet 2002 fyra år bakom sig som kommunstyrelsens ordförande och ledare för en styrande sex-parti-koalition (M=17, C=2, FP=3, KD=2, SfS=2, Sveriges Pensionärers intresseparti=1; totalt 26 fullmäktigemandat av 51).

Hans regeringsperiod 1998-2002 var inte harmonisk. Mycket var man förstås överens om i sex-parti-koalitionen, men många gånger först efter hårda förhandlingar sinsemellan. De fem småpartierna kallade sig ibland skämtsamt för ”vi i femman”.

I några fall kom slitningarna i öppen dag.

År 2000 hade M – med ideologiska motiveringar – fått igenom, att kommunen skulle konkurrensutsätta så många verksamheter som det bara gick inom dåvarande Socialnämndens område.

Och ganska omgående därefter skred M-koalitionen till verket med dåvarande Märsta sjukhem (numera Ärlinghem), där driften avtalades bort till vårdföretaget ISS Care.

ISS Care klarade dock inte av att sköta äldreboendet. Det blev skandalrubriker i media. Och det lilla vågmästarpartiet Sveriges Pensionärers Intresseparti lär nog inte ha varit nådigt mot M och Kockum i den interna koalitionsdiskussionen.

Vid ett Socialnämndssammanträde 2001 föreslog minoriteten (=S) att kommunen skulle säga upp avtalet med ISS Care och återta boendet till kommunal drift. En ledamot från ”vi i femman” (en KD-representant) trotsade M och röstade med S, och så fick driften tas tillbaka. Det var nog ett nederlag – ideologiskt och prestigemässigt – som sved för M och Kockum. Och en del Sigtunaväljare hade ISS-debaclet i minnet vid valet 2002.

Ett annat exempel var den översiktsplan som antogs i juni 2002, tre månader före valet 2002.

Vad gäller översiktsplaner brukar partierna i kommuner som Sigtuna sträva efter att bli överens. Protokollet från kommunfullmäktige 2002-06-13 visar dock på att M och Kockum misslyckats med detta. Ändringsförslag lades under sammanträdets gång fram av C, FP, KD, SPI-representanten (som 2002 hade blivit ”vilde”) samt dessutom av två M-ledamöter). Dessutom lades ett flertal ändringsförslag fram av oppositionen.

Översiktsplanen, som kunde ha beslutats med ett klubbslag (om ärendet hade varit väl berett av Kockum), krävde i stället 35 beslutspunkter för att bli antagen av kommunfullmäktige.

I juni 2002 framstod därför koalitionen M +”vi i femman” som stadd i upplösning, detta alltså inför ett val tre månader senare.

Det är, enligt min uppfattning, dessa händelser och många andra interna slitningar under 1998-2002 som låg bakom att M och övriga borgerligheten förlorade valet 2002. Kyrktomten var inte avgörande.

  • David Lundqvist, enskild S-debattör

 

Starkt stöd kräver rätt modell

Insändare Det finns mycket att undra om hur den nya fördelningsmodellen för förskolor och grundskolor påverkar respektive enheters möjlighet att nå sina mål. Majoritetens löfte om att den ska utvärderas och vid behov justeras välkomnas, det kommer vi bevaka noga. Den överskuggande orsaken till förändringen var att stärka grundfinansieringen, något man kan göra även utan att minska på den socio-ekonomiska ersättningen.

Den nya modellen stärker stödet

Insändare Vi håller med Socialdemokraterna (S) om att det krävs krafttag i politiken för att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Och det är precis det vi tar när vi ifrågasätter gamla modeller och tar in expertis för att forma en ny och mer träffsäker resursfördelningsmodell.

Säkrare bedömning för rätt stöd

Insändare I slutet av 2024 beslutades det att ändra det kommunala stödet till förskolor och grundskolor från januari 2025. Den nya modellen för resursfördelning togs fram av ett konsultbolag på uppdrag av den sittande majoriteten.

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

slutreplik: Kommunledningen drunknar i felkalkyler

Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.

Vi har rätt att bo här

Insändare Som nyvald vice ordförande för Hyresgästföreningen Sigtuna vill jag vädja till alla hyresgäster att vara vaksamma på vad som händer när kommunen ombildar hyresrätter till bostadsrätter.

repliken: Magplask av Socialdemokraterna

Insändare Att främja folkhälsan är viktigt och det är därför kommunledningen investerar 185 miljoner kronor i årets budget för att renovera, bygga ut och bygga nya anläggningar runtom i kommunen.

Låt fler Sigtunaelever driva företag i skolan

Insändare Stockholmsregionen behöver fler företagare. Det är i företagen som välstånd, innovationer och arbetstillfällen skapas – allt det som gör vardagen bättre för oss alla. Fler företagare i Stockholms län skulle stärka den lokala ekonomin och bidra till levande samhällen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening