Foto: Jamshid Jamshidi/Genrebild

Hemtjänsten: Stora fördelar med kommunen som utförare

Under vintern/våren 2020 blir kommunens hemtjänst för äldre aktuell på ett särskilt sätt. Frågan om vem som ska utföra hemtjänsten hos äldre kommer att diskuteras. Kommunen vill från från 1:a april slippa ifrån ansvaret att med egen personal utföra beviljad service och omvårdnad. Utförare av hemtjänsten ska i stället, är avsikten, privata aktiebolag vara.

Det kan därför vara på sin plats att belysa fördelarna med att kommunen själv utför den hemtjänst man beviljat, sett från hemtjänsttagarens synpunkt.

En äldre som inte längre klarar alla sysslor i sitt hem och/eller inte fullt ut klarar omvårdnaden av sig själv kan vända sig till kommunen med en biståndsansökan. Ansökan utreds av kommunens hemtjänsthandläggare, ofta i personliga möten, och den sökande får ett beslut. Vi antar här att beslutet är positivt, att ansökan alltså beviljas.

Den äldre får då veta att det positiva beslutet skickats till den hemtjänstgrupp som har ansvaret i det geografiska område, där han/hon bor. Man kan föreställa sig att den äldre som ska få hemtjänsten känner sig trygg med att det är den förvaltning som beviljat hemtjänsten också ska utföra den. Ärendegången är okomplicerad att förstå. Lika enkelt och begripligt är det inte om kommunen vid delgivningen av biståndsbeslutet måste berätta att den beviljade hemtjänsten ska utföras av ett privat aktiebolag, som kommunen slutit ett utförar-avtal med. Skapar den informationen frågor och oro inför att hemtjänsten ska komma i gång? Troligen. Den äldre torde fråga: varför vill inte kommunen, som beviljat mig hemtjänst, själv utföra den?

När utförandet av den beviljade hemtjänsten kommit i gång, kan hemtjänsttagaren kanske ha synpunkter. Han/hon kan framföra dem till den personal som konkret utför den. Om han/hon vill framföra synpunkterna ”högre upp”, så finns kontakten kvar till den som beviljade hemtjänstansökan. Det är också relativt enkelt att nå äldreomsorgens chefer och politiker för att föra fram synpunkterna och eventuellt få dem beaktade. Lika enkelt är inte detta, om det är ett vård-aktiebolag som utför hemtjänsten. Vem ska hemtjänsttagaren vända sig till med sina synpunkter? Utförar-aktiebolaget? Kommunen? Och vad kan kommunen i så fall göra, om en ändring behövs? En sådan situation torde vara orosskapande.

Ännu svårare för hemtjänsttagaren blir detta, om utföraraktiebolaget har anlitat en underentreprenör som utförare. Då är avståndet långt till den handläggare hos kommunen som beviljade hemtjänstansökan. Och långt också till chefer (vilka chefer?) och äldreomsorgspolitikerna. Hemtjänsttagaren kan i en sån här situation också fråga sig: är jag värd detta – att kommunen skickar hem underentreprenörer till mig?

Med kommunen som hemtjänstutförare minimeras antalet aktörer/utförare hos hemtjänsttagaren. Det är en klar fördel. Men tas en privatutförare in, blir det alltså en till. Om den private utföraren sedan anlitar en underentreprenör, så blir det ytterligare en. Om hemtjänsttagaren dessutom behöver hemsjukvård (från regionen) blir det fyra olika aktörer som på olika sätt är involverade.

Med kommunen som utförare vet hemtjänsttagaren att skattebetalarnas pengar går enbart till hemtjänsten och behöver alltså inte genera sig för att den hemtjänst han/hon får utförd innebär att skattebetalarnas pengar till del går till vinst och aktieutdelning. Hemtjänsttagaren behöver alltså inte – med kommunen som utförare – känna att han/hon har en tillika-roll som ”affärsobjekt” för ett utförar-aktiebolag.

Med kommunen som utförare kan hemtjänsttagaren uppleva/känna att kommunen hedrar honom/henne för (alla) de år som han/hon varit medlem i kommunen, varit en trägen skattebetalare och gjort värdefulla insatser i övrigt i sin hemtrakt. Det är inte lika lätt att uppleva/känna så, om det är ett privat utförarbolag, eller en underentreprenör till detta, som kommunen bestämt ska komma hem till en.

Med kommunen som utförare behöver inte hemtjänsttagaren oroa sig över utförarens ställning. Med ett aktiebolag som utförare finns risken att företaget får ekonomiska eller andra svårigheter och inte längre kan genomföra hemtjänsten.

Läsaren kan säkert peka på fler fördelar med kommunen som hemtjänstutförare än de som nämns ovan.

Sammanfattningsvis: från nuvarande och framtida hemtjänsttagares (drygt 6000 i Sigtuna kommun f n) synpunkt är fördelarna stora med att ha kommunen som utförare av de äldres hemtjänst.

  • David Lundqvist (som skrivit detta som vanlig kommuninvånare och inte som tillhörande ett politiskt parti)

Fotnot: David Lundqvist är även mångårig socialdemokratisk medlem och haft politiska poster för partiet, men i den här insändaren agerar han som kommuninvånare enligt egen uppgift)

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.

Sverigekortet gör resande tillgängligt för fler

Insändare Sommarsverige bjuder på något för alla. Från Ystad till Haparanda, från Stockholm till Göteborg kryllar det av smultronställen med natur, kultur och allt däremellan. Många svenskar vill se sig om i vårt vackra land - men höga priser på bussar och tåg gör möjligheterna begränsade för många.

Ingen ska lämnas ensam i hederns skugga

Insändare Sommarlovet ska vara en tid av frihet, inte en period av oro och rädsla. Ändå förs varje år barn och unga från Sverige för att könsstympas eller giftas bort mot sin vilja. Vissa återvänder aldrig till skolstarten.

Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet!

Insändare Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet! Unga i Sigtuna kommun har idag svårt att få jobb. Men istället för att agera väljer den moderatledda kommunledningen att blunda för verkligheten genom att prioritera skattesänkningar före våra ungdomars framtid. Vi vill istället införa en sommarjobbsgaranti för samtliga ungdomar i årskurs nio och på gymnasiet.

Arlandautredaren – Norman – har både rätt och fel!

Insändare Helt rätt har han när det gäller att förhandla bort stationsavgiften på 149:- till A-train som omöjliggör resande för de flera tusental som arbetar dagligen på själva flygplatsen, andra flygrelaterade jobb eller andra verksamheter inom det vidare Arlandaområdet.

repliken: Inga äldre flyttas – om de inte själva väljer det

Insändare Thomas Brandell (S) och David Lundqvist (S) frågar om ännu fler äldre ska flyttas från Sigtuna till andra kommuner. Låt oss vara tydliga. Vi flyttar inga äldre till andra kommuner och vi tvingar inte någon att mot sin vilja flytta från Sigtuna. Att påstå något sådant är insinuant. Brandell (S) och Lundqvist (S), båda ledamöter i vård- och omsorgsnämnden, borde veta bättre.

Barnens trygghet till lägstbjudande

Insändare Arbetarklassen får samhället att fungera. Vi kör bussarna, vårdar de sjuka, bygger vägar och så mycket, mycket mer. Ändå lyssnar ingen när de viktiga besluten ska tas. Det finns ingen fungerande dialog med facken i dag och därför måste politikerna börja stå till svars för sina beslut.

Klimatfrågan kräver samarbete – inte isolering

Insändare Den M-SD-KD-SFS styrda majoriteten i Sigtuna kommun har beslutat att kommunen ska lämna Sveriges Ekokommuner – världens äldsta kommunnätverk för hållbar utveckling som i tre decennier samlat över 80 kommuner för gemensamt lärande, erfarenhetsutbyte och utveckling. Ett nätverk som möjliggör konkret samverkan för att möta en av vår tids största utmaningar.

Europadagen är en påminnelse om att frihet inte är gratis

Insändare Den 9 maj firas Europadagen – ett tillfälle att uppmärksamma den fred, frihet och demokrati som Europasamarbetet byggts på sedan andra världskriget. För oss liberaler är EU långt mer än byråkrati i Bryssel – det är en livlina för Europasamarbete, solidaritet och säkerhet.

Starkt stöd kräver rätt modell

Insändare Det finns mycket att undra om hur den nya fördelningsmodellen för förskolor och grundskolor påverkar respektive enheters möjlighet att nå sina mål. Majoritetens löfte om att den ska utvärderas och vid behov justeras välkomnas, det kommer vi bevaka noga. Den överskuggande orsaken till förändringen var att stärka grundfinansieringen, något man kan göra även utan att minska på den socio-ekonomiska ersättningen.

Den nya modellen stärker stödet

Insändare Vi håller med Socialdemokraterna (S) om att det krävs krafttag i politiken för att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Och det är precis det vi tar när vi ifrågasätter gamla modeller och tar in expertis för att forma en ny och mer träffsäker resursfördelningsmodell.

Säkrare bedömning för rätt stöd

Insändare I slutet av 2024 beslutades det att ändra det kommunala stödet till förskolor och grundskolor från januari 2025. Den nya modellen för resursfördelning togs fram av ett konsultbolag på uppdrag av den sittande majoriteten.

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening