Foto: Privat

Är kommunens ekonomi dålig?

Sedan i höstas görs det med eftertryck gällande att kommunens ekonomi är dålig. Det hävdas att kommunen under åren 2018-2020 måste spara betydande belopp på sin drift med syftet att år 2020 klara kärnverksamheterna och samtidigt få ett rejält ekonomiskt resultat – en rejäl siffra ”på sista raden”. Men är det så, om man ser till alla möjligheter som står till buds?

Kommunens ekonomiska resultat har åren 2013-2016 inte varit så starkt som hade varit önskvärt. För 2017 ser dock resultatet ut att bli hyggligt, tack vare dels den trimmade budget som fastställdes för 2017, dels att kommunens verksamhet – trots regimskifte mitt i året – genomförts enligt den tidigare kommunledningens intentioner, dels att skatteinkomst-utfallet blivit bättre än förutsett.

Med det sagt: är Sigtuna kommuns ekonomi dålig?

Tja, man kan naturligtvis hävda det, särskilt om man har gjort det tidigare och dessutom har de ambitioner som nämns i första stycket, dvs att kraftigt hålla igen på verksamheterna de närmaste tre åren. Och man kan hävda det med ännu större eftertryck, om man har ambitionen att en successiv årlig kommunalskattesänkning måste få starta fr o m 2021.

Detta politiska upplägg innebär att kommunalskatten 2018, 2019 och 2020 förblir oförändrat 20 kr per beskattningsbar 100-lapp. Och sen sänks till kanske 19,80 kr år 2021, till 19,60 år 2022 och till 19,40 år 2023. För att motivera den här ambitionen behöver man i dagsläget, och inför valet i september 2018, med eftertryck utmåla kommunens ekonomi som dålig.

10 öres skatteförändring innebär +/- 10 Mkr i inkomst till kommunen. Det innebär, med antagandena i föregående stycke och jämfört med år 2020, att kommunen år 2021 har 20 Mkr mindre att röra sig med, år 2022 mindre än 40 Mkr mindre att röra sig med och 2022 60 Mkr mindre att röra sig med. Det är svårt att föreställa sig att detta skulle leda till en god ekonomi.

Kommunens ekonomi kan, för den som så vill, hävdas vara dålig nu och framgent, om kommunens politiskt styrande helt utesluter en skattehöjning. Men tyvärr får en skattehöjning betraktas som politiskt ogenomförbar, hur mycket den än skulle behövas. Skälet är följande.

Kommunalskatten sänktes 2010 (beslut i kommunfullmäktige november 2009) med 12 öre (se nedan) av den dåvarande S+C+MP-majoriteten. Sänkningen var tajmad inför valet i september 2010. Och den borgerliga oppositionen lade inte något motförslag om att behålla rådande skatt. Alla var överens om 19,98 kr för 2010.

Konsekvensen av detta är, att det efter 2010 blivit politiskt omöjligt att förbättra kommunens ekonomi med en skattehöjning. S kunde inte göra det inför valet 2014 med tanke på risken att förlora på det. Och Sigtuna-alliansen, med sina lägre verkamhetsambitioner, föreslog förstås ingen höjning.

Likadant är det politiska läget inför 2018 års val. Inför detta har M+C+L+KD+SfS+MP-koalitionen bestämt sig för oförändrad kommunalskatt 2018, 2019 0ch 2020. Därefter vill åtminstone M successivt börja sänka skattesatsen.

Inför 2018 års kommunval vill nog inte heller oppositionen (läs: socialdemokraterna) höja kommunalskatten. Risken att bli utpekad som dåliga ekonomer/slösare/oansvariga – trots att detta inte är sant – är för stor. Att inför ett val som ledande, alternativt regeringsparti föreslå en kommunalskattehöjning skulle vara att be om stryk.

Tillbaka till frågan: är kommunens ekonomi dålig?

En skattehöjning från 20 kr till 20,50 kr fr o m 1 januari 2018 skulle i ett slag ha gjort Sigtuna kommuns ekonomi god. Resultatet per 2018-12-31 skulle ha blivit 50 Mkr bättre än det nu kommer att bli.

Men inget parti föreslog 50 öres skattehöjning. Och inget parti kommer att göra det inför kommunvalet i september 2018.

Kommunens ekonomi är inte dålig f n, bara något för svag. Men ingen törs/vill förbättra den på det enda verkningsfulla sättet – med en skattehöjning. Tanken att det ska gå att spara sig ner till att få höga resultatsiffror på sista raden fr om år 2020 är orealistisk.

Jag var med i kommunfullmäktige i november 2009 och beslutade om 12 öres skattesänkning 2010. Så här i efterhand ångrar jag det. Vi borde ha behållit 20,10 som skattesats. Hade vi gjort det, så hade kommunens ekonomi – allt annat lika – ha varit hyggligt god i dag,

Jag har skrivit den här artikeln – och står för den – helt själv. Tanken är att den ska tjäna till kommuninvånarnas upplysning. Jag vill inte att artikeln ska utnyttjas till angrepp på det parti jag tillhör.

  • David Lundqvist, enskild S-debattör

slutreplik: Brandell blundar för verkligheten

Insändare Vad Tomas Brandell och Socialdemokraterna önskar är en sak, men att se till vad Socialstyrelsens brukarundersökning faktiskt mäter måste väl ändå vara det väsentliga. Faktum är att vi ser de bästa resultaten för särskilt boende på tio år.

Sigtuna kommun får toppbetyg av de äldre!

Insändare Kommunen ska leverera välfärd av högsta kvalitet och bemöta invånarna på allra bästa sätt. Det är vår ambition, det har kommunfullmäktige beslutat och det gäller i allra högsta grad i förhållande till kommunens äldre.

Dags att stoppa den moderata misskötseln av våra skattepengar

Insändare Åtta år med moderatstyre har gjort Sigtuna kommun till länets mest skuldsatta kommun, ungdomsarbetslösheten stiger och företagsklimatet är det sämsta på tjugofyra år. Men istället för att investera sig ur krisen väljer Moderaterna att krympa kommunkassan och kasta pengar i sjön.

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.