Foto: Pressbild/Fortum/Arkiv

Utsläppen från värmeverken ökar

Bristaverket släppte ut 78 000 ton koldioxid under 2018 vilket är den fjärde största utsläppsboven i länet av alla värmeverk.

SVT Stockholm rapporterar att utsläppen av koldioxid från fjärrvärmeverk ökade under 2018, Bristaverket i Märsta är fyra på topplistan med 72 000 ton, bara Igelstaverket, Högdalsverket och Värtaverket släpper ut mer. Värtaverket ligger på hela 500 000 ton för 2018. Totalt släppte el- och fjärrvärmeanläggningarna ut mer än 950 000 ton koldioxid förra året, det motsvarar utsläpp från 530 000 bilar under ett helt år enligt SVT.

Totalt står utsläppen av el och fjärrvärmeverket för en fjärdedel av alla koldioxidutsläpp i hela landet. Om man ska få ner utsläppen i Sverige så är den här sektorn viktig att styra, enligt Fredrik Hannerz, chef för utsläppsrätter på Naturvårdsverket. Fossila bränslen som kol och olja används i el- och fjärrvärmeverken fram för allt när det är kallt, även om användningen av fossila bränslen har minskat sedan 80-talet.
-Vi tvingades använda mer olja och kol än vi hade planerat för det var svårt att få tag i biobränsle från Baltikum och då fanns inte tillräckliga alternativ, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef på Stockholm Exergi till SVT Nyheter Stockholm.

Stockholm Energi både Värtaverket och Bristaverket bland annat. Stockholm Energi köper in biobränsle från ett antal länder. Det mesta, 36 procent, kommer från Sverige. Men man köper även från Norge, Lettland, Spanien, Ryssland, Finland med flera.
– Det är lätt att vara efterklok. Det vi gör nu är att lägga äggen i fler korgar så vi kan säkerställa att vi alltid har biobränsle om det här skulle hända igen i framtiden, säger Wikström enligt SVT.

Naturvårdsverket ser positivt för framtiden även om koldioxidutsläppen ökade under 2018. Detta eftersom det pågår en omställning i branschen från fossila bränslen till förnybar energi.
– Jag är hoppfull, särskilt när det gäller kolanvändningen här i Stockholm. Det borde vi kunna åtgärda. Avfallsförbränningen är väl kanske en större utmaning, säger Fredrik Hannerz chef för utsläppsrätter på Naturvårdverket, för SVT Stockholm.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.