center_pan21
Arlandas tre banor idagFoto: Swedavia

Swedavia vill ha fjärde bana på Arlanda

Swedavias VD Jonas Abrahamsson skriver i ett uttalande att en tredje parallel landningsbana behövs på Arlanda.

centrum_artikel

Statliga Swedavias tar nu öppet ställning för en tredje parallel landningsbana på Arlanda, VD Jonas Abrahamsson skriver i ett pressmeddelande att den behövs:
– Ska Arlanda kunna hantera både framtida resenärsvolymer och omställningen till fossilfria flygresor behöver en tredje parallell rullbana stå färdig runt 2035.

Abrahamsson skriver vidare att det förberedande arbetet har påbörjats men att det nu kris en nationell samling bakom flygets ndbändiha omställning och den lika nödvändiga långsiktiga utvecklingen av Arlanda som en kritisk del av landets transportinfrastruktur.

Det finns idag två parallella banor som bidrar med kapacitet och en tredje tvärgående som inte bidrar med kapacitet men däremot redundans enligt Abrahamsson.
– Efter flera års uppgång har antalet passagerare sjunkit det senaste året. Swedavias långsiktiga prognoser, som förutsätter att flygets omställning till att bli fossilfritt genomförs, indikerar dock en ökning från dagens 26 miljoner passagerare per år till 40 miljoner år 2040. Då behöver en tredje parallell rullbana stå klar runt 2035.

Om banan inte står klar tills dess så uppstår kapacitetsbrist som påverkar landets konkurrenskraft och välfärd menar Abrahamsson. Att andra flygplatser med två banor kan hantera större trafik, som Heatrow i England beror på trafikmönster, på Arlanda är det mycket trafik på morgonen och eftermiddagen. Man måste också hantera snabba jetplan och mindre propellerplan vilket påverkar flödet.
– På många av de största internationella flygplatserna är trafiken jämnt fördelad över trafikdygnet och består nästan enbart av jetdrivna plan, eftersom de mindre, långsammare inrikesplanen ofta är förlagda till närliggande flygplatser, förklarar Abramsson.

För att gå vidare med planerna behövs ett brett politiskt stöd, i flygomställningen planeras för både elektrifierade plan och plan som drivs med fossilfria bränslen.
– Det är hög tid att vi prioriterar de investeringar som både ökar Arlandas kapacitet och förbereder flygplatsen för morgondagens fossilfria flyg. Swedavias bästa bedömning för närvarande är att en tredje parallellbana behöver finnas på plats runt 2035. För att det ska vara möjligt har planering och förberedelser av den långa och viktiga processen för ett nytt miljötillstånd påbörjats, skriver Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

connys_helsida
mp_host_helsida

Märstabo och före detta politiker döms för ekobrott

Nyheter En man från Märsta som varit en av förgrundsfigurerna inom ett av kommunens politiska partier döms till villkorlig dom för ekobrott. Han döms i en härva där pengar slussats från Sverige via honom för att undvika skatt. Skatteverket hävdade att pengar som betalats ut via märstabons bolag borde ha skattats för i Sverige.

happyhomes_sommar2020
2020_helsida
oppethus_helsida
koppar_helsida
dack-helsida
defacto_helsida

Fick böter för 30 sekunder: ”Vakten lurpassade”

Nyheter En man som skulle lämna av vid Arlanda flugplats fick böter för att ha stannat i 30 sekunder: - Självklart borde jag väl uppmärksammat strecken i asfalten men inte så lätt i mörkret och när man hastigt skall lämna en kär dotter. Jag betalar de 900 kronorna men vänder mig mot att parkeringsvakten stod och lurpassade och utan varning bötfällde, berättar mannen för märsta.nu

jul2021
julmarknad_helsida
helsida_var2021
centrum_helsida2020

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Förening

Julen 2021

connys
ridskola_2020_outsider
julmarknad_outsider
flygskolan_outsider
koppar_outsider
dack-outsider
oppethus_outsider
jul_outsider
mp-outsider
swedol_outsider
nrh
centrum_sommar_out
sigtuna_vatten_outsider