panorama_centrum
Arlandas tre banor idagFoto: Swedavia

Swedavia vill ha fjärde bana på Arlanda

Swedavias VD Jonas Abrahamsson skriver i ett uttalande att en tredje parallel landningsbana behövs på Arlanda.

Statliga Swedavias tar nu öppet ställning för en tredje parallel landningsbana på Arlanda, VD Jonas Abrahamsson skriver i ett pressmeddelande att den behövs:
– Ska Arlanda kunna hantera både framtida resenärsvolymer och omställningen till fossilfria flygresor behöver en tredje parallell rullbana stå färdig runt 2035.

Abrahamsson skriver vidare att det förberedande arbetet har påbörjats men att det nu kris en nationell samling bakom flygets ndbändiha omställning och den lika nödvändiga långsiktiga utvecklingen av Arlanda som en kritisk del av landets transportinfrastruktur.

Det finns idag två parallella banor som bidrar med kapacitet och en tredje tvärgående som inte bidrar med kapacitet men däremot redundans enligt Abrahamsson.
– Efter flera års uppgång har antalet passagerare sjunkit det senaste året. Swedavias långsiktiga prognoser, som förutsätter att flygets omställning till att bli fossilfritt genomförs, indikerar dock en ökning från dagens 26 miljoner passagerare per år till 40 miljoner år 2040. Då behöver en tredje parallell rullbana stå klar runt 2035.

Om banan inte står klar tills dess så uppstår kapacitetsbrist som påverkar landets konkurrenskraft och välfärd menar Abrahamsson. Att andra flygplatser med två banor kan hantera större trafik, som Heatrow i England beror på trafikmönster, på Arlanda är det mycket trafik på morgonen och eftermiddagen. Man måste också hantera snabba jetplan och mindre propellerplan vilket påverkar flödet.
– På många av de största internationella flygplatserna är trafiken jämnt fördelad över trafikdygnet och består nästan enbart av jetdrivna plan, eftersom de mindre, långsammare inrikesplanen ofta är förlagda till närliggande flygplatser, förklarar Abramsson.

För att gå vidare med planerna behövs ett brett politiskt stöd, i flygomställningen planeras för både elektrifierade plan och plan som drivs med fossilfria bränslen.
– Det är hög tid att vi prioriterar de investeringar som både ökar Arlandas kapacitet och förbereder flygplatsen för morgondagens fossilfria flyg. Swedavias bästa bedömning för närvarande är att en tredje parallellbana behöver finnas på plats runt 2035. För att det ska vara möjligt har planering och förberedelser av den långa och viktiga processen för ett nytt miljötillstånd påbörjats, skriver Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

centrum_sommar2022_helsida
connys_helsida
mp_helsida_april
midsommar

Vädjar om färre samtal till 112

Nyheter Midsommarhelgen är en av högtiderna som det är extra högt tryck på SOS Alarm: - i vill uppmana var och en att fira in sommaren varsamt och att ringa rätt när det behövs, äger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

marinan_helsida
defacto_helsida
ewas_helsida
EXTRA

Smällar från flygplan över Vidbo

Notiser Ett British Airways-plan som lyfte från Arlanda tvingades vända tillbaka efter ett tekniskt fel: - Det hördes flera smällar, uppger flera boende ute i Vidbo.

2020_helsida
liber_helsida

Pristak införs i SL-trafiken

Nyheter Region Stockholms Trafiknämn har klubbat igenom ett pristak i SL-trafiken: - Bort med onödiga debiteringar och in med resenärerna. Det är målet när vi inför capping. Först ut är enkelbiljetter med målet att också öppna upp för månadskorten, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för trafiknämnden.

Gemensam skogsstrategi i länet

Nyheter Länsstyrelsen har antagit en gemensam strategi för skogar i länet: - Vi behöver göra skogen och dess betydelse och möjligheter mer känd. Det övergripande målet är att ha en livskraftig och varierad skogsnäring i länet, med hållbarhet och tillväxt i fokus, säger landshövding Sven-Erik Österberg.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Förening

Julen 2021

Valet 2022

moderat_outsider
mp_outsider2022
swedol_outsider
centrum_sommar_outsider2022
marina_outsider
nrh
ewas_outsider
connys
ridskola_2020_outsider
sigtuna_vatten_outsider