bostadsformedling
Foto: Swedavia/Peter Phillips

Swedavia: Därför behövs en fjärde bana

Tidigare i veckan gick Världsnaturfonden, WWF, ut och riktade kritik mot planer på en fjärde bana på Arlanda. Från Swedavias del poängterar man att inget är beslutat och att det bara är planeringsarbetet som startat.

centrum_artikel

WWF anser att Arlandas nuvarande banor kan användas även om Bromma läggs ner. Det finns dock planer för en fjärde bana och arbetet har startat med sikte på att eventuellt få till en bana till kring 2040, Bromma läggs även ner 2038 och har två miljoner resenärer per år idag.

För SVT Stockholm bemöter Swedavia kritiken som WWF riktat:
– Det är viktigt att komma ihåg att inga beslut ännu är fattade om en tredje parallellbana. Men med tanke på de långa ledtider för den här typen av investeringar så behöver vi börja planeringsarbetet redan nu skriver presschefen Robert Pletzin i ett uttalande till SVT.

Det handlar om en tredje parallellbana som ska byggas, anledningen till det är att trafiken är koncentrerad till morgonen och kvällen på Arlanda.
– Det är då de allra flesta vill resa och vi har redan idag tidvis utmaningar när det gäller kapaciteten under de tider trycket är som störst, uppger Pletzin för SVT.

connys_helsida
2020_helsida
spedition_sigtuna
landsbygd_sigtuna_helsida
sommar_sigtuna2020
speedy_helsida
happyhomes_sommar2020
kaa_sigtuna_helsida
centrum_helsida2020
studeravidare_helsida
brobygget_helsida_valsta
marina_helsida
kaa_outsider
ridskola_2020_outsider
brobygget_midgard_outsider
swedol_outsider
studeravidare_outsider
nrh
speedy_outsider
centrum_sommar_out
sigtuna_vatten_outsider
brobygget_outsider_valsta
landsbygd_sigtuna_outsider
marina_outsider
sigtuna_natur_sommar_outsider