invigning_clasohlsson
Richard Bokström tankade SAS-planet som lämnade Arlanda på tisdagsförmiddagen med biobränsle. Foto: Pressbild/Swedavia

Satsning på biobränsle på Arlanda

Under förmiddagen avgick ett plan från Arlanda till Köpenhamn med biobränsle i tanken, det är en del av satsningen på biobränsle som flygplatsägaren Swedavia gör: - Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia, i ett pressmeddelande.

banner_artikel

Swedavia har köpt upp 450 ton biobränsle till en kostnad av 7,5 miljoner kronor, mängden motsvarar förbrukningen av bränsle som Swedavia använt vid tjänsteresor under 2016. Enligt ett pressmeddelande är köoet unikt, man vill också genom att inhandla biobränsle bidra till en inhemsk produktion av biobränsle samt att inrikesflyget görs fossilfritt 2030.

Klockan 10 avgick SAS flight SK1419 till Köpenhamn med enbart biobränsle i tanken. I samband med avgången är det också första gången som biobränsle hanterats i den ordinarie logistikkedjan för flygbränsle, tidigare har det krävts speciallösningar för att tanka biobränsle. Det går också att köpa biobränsle på samma sätt som man köper fossilt bränsle för planen på Arlanda.
– Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar. Vi betalar merkostnaden för det dyrare biobränslet, något som även andra företag, organisationer och privatpersoner har möjlighet att göra idag. När efterfrågan ökar vågar marknadens aktörer satsa på alternativet till dagens bränsle, kommenterar Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Säljare av biobränsle var Fly Green Fund som är en ekonomisk förening med syfte att Norden blir världsledande inom bioflyg. Ett mål finns om att göra inrikesflyg fossilfritt 2030. Tillgången till biobränsle idag är mycket begränsad och priset högt för flygbolagen.

Gillar du den här artikeln?

Lämna en kommentar nedan, följ oss på Facebook eller dela artikeln till vänner och kollegor!

Relaterade artiklar

Läsarnas kommentarer

På märsta.nu vill vi uppmuntra och stimulera till debatt. Vi vill att du ska kunna säga vad du tycker om det mesta. Men samtidigt måste debatten präglas av hänsyn och respekt för alla inblandade. Våra kommentarer modereras aldrig i förväg och därför omfattas de inte av utgivningsbeviset. Det innebär att varje person som skriver en kommentar själv står som ansvarig.

februari

Elbanan invigd vid Arlanda

Näringsliv På onsdagen invigdes elbanan eRoad Arlanda mellan Arlanda-Rosersberg: - Jobb är en förutsättning för den välfärd som vi levererar i kommunen, och just nu skapas många jobb kring Arlanda. Det blir dock en belastning på miljön, och den belastningen måste uppvägas av något. Då är innovationer och teknikutveckling som eRoadArlanda viktiga, säger kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M) i ett pressmeddelande.

forskontor
dackia_2018
center_banner2

Comfort ordnar omfattande energilösning

Näringsliv Comfort Karby VVS har fått ett stort uppdrag om att värmeeffektiviseringar för BRF Dragonen på Sätuna: - Brf Dragonen kommer minska sina utsläpp av CO2 med ca 148 000kg om året. berättar Johan Lundgren, VD.

varen2018

Märsta Förenade gör en insats på Arlanda

Näringsliv Märsta Förenade har under veckan haft fullt upp med att snöröja både i kommunen och på Arlanda flygplats: - Vi har haft tio enheter som rullat i 48 timmar på Arlanda och just nu tre stycken som röjer snö på Bromma. Alla enheter stödjer uppdragsgivarens plogenheter med bortforsling av snön. Slungan kan i optimala fall lasta våra bilar på tre sekunder, berättar Anders Wahlgren, transportledningschef på Märsta Förenade.

vuxentutbildning
outsider_defacto
matcher_skanela
nfc_vinter
veterankraft_standard
sigtunavatten_standard
Norra Redovisningshuset
objekt4
objekt2
standard_start
val2018
objekt3
connys
standard_ridskola