Satsning på biobränsle på Arlanda
Under förmiddagen avgick ett plan från Arlanda till Köpenhamn med biobränsle i tanken, det är en del av satsningen på biobränsle som flygplatsägaren Swedavia gör: - Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia, i ett pressmeddelande.
Swedavia har köpt upp 450 ton biobränsle till en kostnad av 7,5 miljoner kronor, mängden motsvarar förbrukningen av bränsle som Swedavia använt vid tjänsteresor under 2016. Enligt ett pressmeddelande är köoet unikt, man vill också genom att inhandla biobränsle bidra till en inhemsk produktion av biobränsle samt att inrikesflyget görs fossilfritt 2030.
Klockan 10 avgick SAS flight SK1419 till Köpenhamn med enbart biobränsle i tanken. I samband med avgången är det också första gången som biobränsle hanterats i den ordinarie logistikkedjan för flygbränsle, tidigare har det krävts speciallösningar för att tanka biobränsle. Det går också att köpa biobränsle på samma sätt som man köper fossilt bränsle för planen på Arlanda.
– Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar. Vi betalar merkostnaden för det dyrare biobränslet, något som även andra företag, organisationer och privatpersoner har möjlighet att göra idag. När efterfrågan ökar vågar marknadens aktörer satsa på alternativet till dagens bränsle, kommenterar Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.
Säljare av biobränsle var Fly Green Fund som är en ekonomisk förening med syfte att Norden blir världsledande inom bioflyg. Ett mål finns om att göra inrikesflyg fossilfritt 2030. Tillgången till biobränsle idag är mycket begränsad och priset högt för flygbolagen.