arkaden_lm_gif
Richard Bokström tankade SAS-planet som lämnade Arlanda på tisdagsförmiddagen med biobränsle. Foto: Pressbild/Swedavia

Satsning på biobränsle på Arlanda

Under förmiddagen avgick ett plan från Arlanda till Köpenhamn med biobränsle i tanken, det är en del av satsningen på biobränsle som flygplatsägaren Swedavia gör: - Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia, i ett pressmeddelande.

Swedavia har köpt upp 450 ton biobränsle till en kostnad av 7,5 miljoner kronor, mängden motsvarar förbrukningen av bränsle som Swedavia använt vid tjänsteresor under 2016. Enligt ett pressmeddelande är köoet unikt, man vill också genom att inhandla biobränsle bidra till en inhemsk produktion av biobränsle samt att inrikesflyget görs fossilfritt 2030.

Klockan 10 avgick SAS flight SK1419 till Köpenhamn med enbart biobränsle i tanken. I samband med avgången är det också första gången som biobränsle hanterats i den ordinarie logistikkedjan för flygbränsle, tidigare har det krävts speciallösningar för att tanka biobränsle. Det går också att köpa biobränsle på samma sätt som man köper fossilt bränsle för planen på Arlanda.
– Vi på Swedavia vill gå före och bidra till att efterfrågan på biobränsle till flyget ökar. Vi betalar merkostnaden för det dyrare biobränslet, något som även andra företag, organisationer och privatpersoner har möjlighet att göra idag. När efterfrågan ökar vågar marknadens aktörer satsa på alternativet till dagens bränsle, kommenterar Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Säljare av biobränsle var Fly Green Fund som är en ekonomisk förening med syfte att Norden blir världsledande inom bioflyg. Ett mål finns om att göra inrikesflyg fossilfritt 2030. Tillgången till biobränsle idag är mycket begränsad och priset högt för flygbolagen.

Gillar du den här artikeln?

Lämna en kommentar nedan, följ oss på Facebook eller dela artikeln till vänner och kollegor!

Relaterade artiklar

Läsarnas kommentarer

På märsta.nu vill vi uppmuntra och stimulera till debatt. Vi vill att du ska kunna säga vad du tycker om det mesta. Men samtidigt måste debatten präglas av hänsyn och respekt för alla inblandade. Våra kommentarer modereras aldrig i förväg och därför omfattas de inte av utgivningsbeviset. Det innebär att varje person som skriver en kommentar själv står som ansvarig.

happy_homes_sommar
varumarke_defacto_sommar
magget_december
rore_helsida

Övernattningar i Sigtuna efterfrågas

Näringsliv Sigtuna är efterfrågat bland sajten Airbnb:s användare: - Det känns smått galet, otroligt och naturligtvis väldigt roligt att intresset för Sigtuna finns med på denna lista, säger Eva Camél Fuglseth.

Handelskammaren: Flygskatten hindrar Arlanda

Näringsliv Stockholms handelskammare anser att den föreslagna flygskatten som ska införas av regeringen hindrar Arlandas tillväxt: - Regeringens politik går inte ihop. Några ministrar driver på för internationalisering och handel, men finansministern sätter upp nya hinder med flygskatten. Statsministern har sagt att Arlanda ska bli Nordens största flygplats - det är dags att visa det i handling, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

nyar_annons
bylinda
Frisyr – Standard
annons_rore
Festspecialisten – Standard
standard_ridskola
matcher
sodergatan9b
colorama_jan
stationsgatan23
satunavagen19a
Norra Redovisningshuset
jan_nfc