Foto: Pressbild

Satsning på att få ut fler kockar i arbete

Sigtunas Hotellnätverk startar upp ett samarbete med Arbetsförmedlingen för att få ut fler utbildade kockar i arbete.

För att råda bot mot kockbristen inom den svenska besöksnäringen så har Sigtunas hotellnätverk och Arbetsförmedlingen startat ett pilotprojekt för att få ut 16 kockar i arbete samt serveringspersonal under augusti 2020.
– Hotellnäringen är stark i Sigtuna med nästan 1 miljon gästnätter per år. Vår destination är känd för hotellens förstklassiga service och prisbelönta restauranger. Vi som destinationsbolag kan genom att skapa ett samverkansprojekt mellan hotellen och Arbetsförmedlingen, hitta en långsiktig lösning för fortsatt rekrytering av personal till anläggningarna, säger Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna.

Åtta av hotellen ingår i projektet som påbörjades redan i våras. Nu har rekryteringen konkretiserats utifrån hotellens behov.
– Kandidater som ingår i projektet är långtidsarbetslösa vilket innebär att de som är över 26 år varit arbetssökande i över ett år och de som är yngre än 26, under minst tre månader. Vi är så glada att kunna erbjuda dem den här chansen, säger Christina Delryd Företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.

Hotellen har själva fått vara med och påverka hur utbildningen ska se ut. De åtta hotellen som medverkar är 909 Sigtuna Stadshotell, Radisson Blu Airport Terminal Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Steningevik, Clarion Hotel Arlanda Airport, First Hotel Arlanda och Stora Brännbo Konferens och Hotell. Enligt den senaste prognosen från Tillväxtverket så behövs ytterligare 5500 kockar fram till 2023.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.