budget_panorama
Debattörerna David Lundqvist och Lars WedénFoto: Insändarbild

Satsa på Arlanda – utan nya rullbanor!

I maj i fjol framförde vi, att en fördubbling av flygverksamheten på Arlanda inte kommer att inträffa. Vi menade att man måste räkna med en rejäl minskning av det flygresande som står för den allra största volymen – ca 80 procent – privatresorna.

centrum_artikel

Svenskar som hittills inte insett den stora klimateffekt deras flygresor medför, kommer att i stigande utsträckning bli medvetna om detta. Och det hade redan börjat synas i den månatliga passagerarstatistiken. Vår slutsats var att en fjärde rullbana på Arlanda inte bör byggas, eftersom det skulle innebära ett helt onödigt slöseri med skattemedel.

Statistiken för helåret 2019 visar en rejäl passagerarnedgång för Swedavias flygplatser. För Arlandas del var tappet 4 procent för utrikesflyget och 8 procent för inrikes. Siffrorna för januari 2020 – som bara minimalt kan ha påverkats av Corona-epidemin – visar en fortsatt trend: -4 resp -12 procent jämfört med föregående år.

Det dokument som förespråkarna av utbyggnad av en fjärde Arlanda-rullbana bygger sina resonemang på är Draft Masterplan Arlanda från 2017. Där förutses en jämn, årlig ökning med 4 procent av Arlandas passagerarantal. Med det antagandet skulle passagerarantalet 2019 på Arlanda ha varit 28,8 miljoner. Utfallet blev 25,6 miljoner. ”Bortfallet” i förhållande till planens förutsägelse blev alltså 3,2 miljoner eller 11 procent. Denna trend kommer sannolikt att fortsätta år för år. Gapet mellan ”plan” och verklighet kommer att bli allt större.

Detta styrks av expertis. En artikel i nättidningen TravelNews (2020-02-10) har rubriken ”Flyget kommer att fortsätta att minska under lång tid”. Där för skribenten in ett ytterligare skäl till att den påbörjade nedgången kommer att fortsätta, nämligen att flygbolagen har börjat minska sitt utbud och kommer att fortsätta att göra det. Man kommer helt enkelt att sälja färre flygbiljetter.

I december förra året kom dessutom en rapport från en expert som WWF anlitat för en analys av Arlandas kapacitet. Experten konstaterar att Arlanda kan ta över Brommas flygtrafik utan en fjärde bana.

De krafter som ändå driver på för byggandet av en fjärde rullbana på Arlanda utgår fortfarande på den antagna, stigande passagerarkurvan, alltså 40 miljoner passagerare 2040. Ett överordnat mål tycks vara att Arlanda ska vara ”Nordens ledande flygplats”, till vilken nytta detta nu ska vara för Sveriges skattebetalare.

När underlaget tryter för en fjärde rullbana, tillförs nu nya argument. Från Swedavia framförs (Dagens industri 2020-01-14) att speciella förhållanden gäller Arlanda. Här nämns omställningen till fossilfritt flygbränsle (som kommer att ha en marginell effekt på klimatskadan under den kommande 30-årsperioden), en tydlig peakstruktur (morgon och eftermiddag/kväll – som knappast är unik för Arlanda) mixen av snabba och långsamma flygplan samt utvecklingen mot eldrivna plan (som i bästa fall endast skulle påverka korta flygningar och knappast i närtid). Detta skulle alltså vara faktorer som – utöver antagandet om 40 miljoner passagerare 2040 – motiverar att en fjärde rullbana byggs.

Vi finner hela detta nytillkomna resonemang krystat. Låt oss komma ihåg att Europas största flygplats – Heathrow – med mångdubbelt fler passagerare och flygplansrörelser nyligen bromsat sin plan att öka från två till tre rullbanor. Och häromdagen kom dessutom ett utslag från the U. K. court of appeal, som stoppar byggandet av en tredje rullbana med motiveringen att en sådan utbyggnad inte är förenlig med Paris-klimatavtalet.

Nej – skrota planerna på ytterligare rullbanor på Arlanda, men satsa på förbättring och utbyggnad av Arlanda-området som nationellt järnvägs- och vägnav med optimerad kollektivtrafik och ökat hotell-, handels- och serviceutbud.

  • Lars Wedén, fristående liberal debattör, Sigtuna
  • David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta
centrum_helsida2020

Farligt övergångsställe

Insändare Övergångsstället på Valstavägen, intill busshållplatsen Buregatan, nyttjas av många boende men också av elever på Arlandagymnasiet.

Vi stärker ekonomin och satsar på välfärden

Insändare Det är ibland lätt att vara i opposition. Man kan helt bortse från hur det såg ut när man själv styrde, man kan göra av med pengar man inte har och man kan hävda att man vet saker ingen annan vet. Marie Axelssons insändare visar upp en provkarta på det mesta av detta.

speedy_vinter_helsida

Uppmaning till kommunledningen – satsa välfärdsmiljonerna på våra kommuninvånare

Insändare På kommunfullmäktiges sammanträde förra veckan fattade den moderatledda kommunledningen beslutet om att lägga kommuninvånarnas välfärdsmiljoner på hög i år istället för att satsa de pengarna i verksamheter där de behövs här och nu.

boisigtuna

Bygg för skolbarnens bästa

Insändare En ny skolidrottshall ska byggas på nya Centralskolan i Märsta. Beslutet klubbades igenom vid kommunstyrelsens senaste sammanträde. Idrottshallen som nu ska byggas och finansieras med kommuninvånarnas skattemedel blir på tok för liten för de 560 eleverna som ska få sin idrottsundervisning där. Detta måste upp till debatt och vanligt sunt förnuft måste råda i frågan.

personal_sandstrom_helsida

Språk öppnar dörrar

Insändare Att tala och skriva svenska så att man blir förstådd är en förutsättning för att ta del av grundläggande rättigheter och skyldigheter.

kkdk_helsida

Historisk satsning på sjukvården och äldreomsorgen

Insändare Nu stärker den socialdemokratiska regeringen sjukvården och äldreomsorgen i hela Sverige. I höstbudgeten föreslås den största nationella satsningen på äldreomsorgen någonsin. Detta höjer det generella statsbidraget med tio miljarder och regionerna får fyra miljarder för att hantera uppskjuten vård.

Med S vid rodret hade inte närakuten räddats

Insändare År 1996 berövades Löwenströmska sjukhuset på sin akutmottagning. Invånarna i Upplands Väsby, Märsta och i andra närliggande stadsdelar fick vid akut sjukdom söka sig till Danderyds sjukhus eller Karolinska sjukhuset i Solna.

happyhomes_sommar2020

Det moderatledda styret i Region Stockholm fortsätter att svika väljarna

Insändare Först lovade det moderatledda styret i regionen att behålla närakuten på Löwenströmska. Sedan när beslutet om att lägga ned den togs lovade man istället en husläkarjour som kompensation. Nu har man återigen svikit väljarna då man inte ens kan leverera på löftet om husläkarjouren.

UG granskar S

Apropå – Uppdrag Granskning

Insändare Jag är stolt över att som socialdemokrat ha fått vara med som ledamot i Kom-munfullmäktige och periodvis i Bygg- och trafiknämnden under den tid som Anders Johansson var Kommunalråd.

fixa_laddplats_helsida

Seniorernas hus hade behövts

Insändare Pensionärsorganisationerna i Sigtuna kommun har i mer än tio års tid fört resonemang med kommunen om ett Seniorernas hus med möjligheter till Trygghetsboende och träffpunkt med möteslokaler.

helsida

Vår kommun behöver en hemtjänst i egen regi

Insändare Vänsterpartiet är kritiska till att den styrande högermajoriteten i kommunen har valt att privatisera hemtjänsten. I en tid när det är viktigt att vi har en god insyn och kontroll över vad som händer i välfärden blir det extra skadligt med en kommersiell aktör som mellanhand mellan verksamheten och förtroendevalda politiker.

2020_helsida

Hur politikerna och pensionärerna kan tala med varandra

Insändare Tidigare inhämtade politikerna pensionärernas åsikter, dels inom sina partiorganisationer, dels träffades företrädare för politikerna och företrädare för pensionärsorganisationerna i Kommunala pensionärsrådet (KPR).

landsbygdsdag
defacto_helsida

Socialdemokraterna låter ideologi gå före fakta

Insändare ”Socialdemokraterna yrkar avslag på ärendet av principiella skäl då vi anser att denna verksamhet ska skötas i kommunens regi.” Så börjar den reservation som inlämnades av socialdemokraterna i äldre- och omsorgsnämnden när inriktningsbeslut inför lagen om upphandling i hemtjänsten fattades.

Repliken: ”Våra välfärdstjänster ska vara bland de bästa i landet”

Insändare Josefin Brodd (M) och Olov Holst (M) skriver i märsta.nu att välfärdstjänster i Sigtuna kommun ska vara bland de bästa i landet. Deras argumentation är motsägelsefull då de under 2019 har sett till att 48 årsarbetare försvunnit genom nedskärningar inom Äldre- och omsorgsnämndens verksamhetsområden.

meko_helsida
centrum_sommar_out
meko_outsider
personal_outsider
outsider
corner_outsider
speedy_vinter2020_outsider
kkdk_outsider
nrh
ridskola_2020_outsider
budget_outsider
laddplats_out
swedol_outsider
sigtuna_vatten_outsider