moderat_sommar
Debattörerna David Lundqvist och Lars WedénFoto: Insändarbild

Satsa på Arlanda – utan nya rullbanor!

I maj i fjol framförde vi, att en fördubbling av flygverksamheten på Arlanda inte kommer att inträffa. Vi menade att man måste räkna med en rejäl minskning av det flygresande som står för den allra största volymen – ca 80 procent – privatresorna.

centrum_artikel

Svenskar som hittills inte insett den stora klimateffekt deras flygresor medför, kommer att i stigande utsträckning bli medvetna om detta. Och det hade redan börjat synas i den månatliga passagerarstatistiken. Vår slutsats var att en fjärde rullbana på Arlanda inte bör byggas, eftersom det skulle innebära ett helt onödigt slöseri med skattemedel.

Statistiken för helåret 2019 visar en rejäl passagerarnedgång för Swedavias flygplatser. För Arlandas del var tappet 4 procent för utrikesflyget och 8 procent för inrikes. Siffrorna för januari 2020 – som bara minimalt kan ha påverkats av Corona-epidemin – visar en fortsatt trend: -4 resp -12 procent jämfört med föregående år.

Det dokument som förespråkarna av utbyggnad av en fjärde Arlanda-rullbana bygger sina resonemang på är Draft Masterplan Arlanda från 2017. Där förutses en jämn, årlig ökning med 4 procent av Arlandas passagerarantal. Med det antagandet skulle passagerarantalet 2019 på Arlanda ha varit 28,8 miljoner. Utfallet blev 25,6 miljoner. ”Bortfallet” i förhållande till planens förutsägelse blev alltså 3,2 miljoner eller 11 procent. Denna trend kommer sannolikt att fortsätta år för år. Gapet mellan ”plan” och verklighet kommer att bli allt större.

Detta styrks av expertis. En artikel i nättidningen TravelNews (2020-02-10) har rubriken ”Flyget kommer att fortsätta att minska under lång tid”. Där för skribenten in ett ytterligare skäl till att den påbörjade nedgången kommer att fortsätta, nämligen att flygbolagen har börjat minska sitt utbud och kommer att fortsätta att göra det. Man kommer helt enkelt att sälja färre flygbiljetter.

I december förra året kom dessutom en rapport från en expert som WWF anlitat för en analys av Arlandas kapacitet. Experten konstaterar att Arlanda kan ta över Brommas flygtrafik utan en fjärde bana.

De krafter som ändå driver på för byggandet av en fjärde rullbana på Arlanda utgår fortfarande på den antagna, stigande passagerarkurvan, alltså 40 miljoner passagerare 2040. Ett överordnat mål tycks vara att Arlanda ska vara ”Nordens ledande flygplats”, till vilken nytta detta nu ska vara för Sveriges skattebetalare.

När underlaget tryter för en fjärde rullbana, tillförs nu nya argument. Från Swedavia framförs (Dagens industri 2020-01-14) att speciella förhållanden gäller Arlanda. Här nämns omställningen till fossilfritt flygbränsle (som kommer att ha en marginell effekt på klimatskadan under den kommande 30-årsperioden), en tydlig peakstruktur (morgon och eftermiddag/kväll – som knappast är unik för Arlanda) mixen av snabba och långsamma flygplan samt utvecklingen mot eldrivna plan (som i bästa fall endast skulle påverka korta flygningar och knappast i närtid). Detta skulle alltså vara faktorer som – utöver antagandet om 40 miljoner passagerare 2040 – motiverar att en fjärde rullbana byggs.

Vi finner hela detta nytillkomna resonemang krystat. Låt oss komma ihåg att Europas största flygplats – Heathrow – med mångdubbelt fler passagerare och flygplansrörelser nyligen bromsat sin plan att öka från två till tre rullbanor. Och häromdagen kom dessutom ett utslag från the U. K. court of appeal, som stoppar byggandet av en tredje rullbana med motiveringen att en sådan utbyggnad inte är förenlig med Paris-klimatavtalet.

Nej – skrota planerna på ytterligare rullbanor på Arlanda, men satsa på förbättring och utbyggnad av Arlanda-området som nationellt järnvägs- och vägnav med optimerad kollektivtrafik och ökat hotell-, handels- och serviceutbud.

  • Lars Wedén, fristående liberal debattör, Sigtuna
  • David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta

Seniorernas hus hade behövts

Insändare Pensionärsorganisationerna i Sigtuna kommun har i mer än tio års tid fört resonemang med kommunen om ett Seniorernas hus med möjligheter till Trygghetsboende och träffpunkt med möteslokaler.

brobygget_midgard_helsida

Vår kommun behöver en hemtjänst i egen regi

Insändare Vänsterpartiet är kritiska till att den styrande högermajoriteten i kommunen har valt att privatisera hemtjänsten. I en tid när det är viktigt att vi har en god insyn och kontroll över vad som händer i välfärden blir det extra skadligt med en kommersiell aktör som mellanhand mellan verksamheten och förtroendevalda politiker.

connys_helsida

Hur politikerna och pensionärerna kan tala med varandra

Insändare Tidigare inhämtade politikerna pensionärernas åsikter, dels inom sina partiorganisationer, dels träffades företrädare för politikerna och företrädare för pensionärsorganisationerna i Kommunala pensionärsrådet (KPR).

sigtunahem_sokbostad
studeravidare_helsida

Socialdemokraterna låter ideologi gå före fakta

Insändare ”Socialdemokraterna yrkar avslag på ärendet av principiella skäl då vi anser att denna verksamhet ska skötas i kommunens regi.” Så börjar den reservation som inlämnades av socialdemokraterna i äldre- och omsorgsnämnden när inriktningsbeslut inför lagen om upphandling i hemtjänsten fattades.

Repliken: ”Våra välfärdstjänster ska vara bland de bästa i landet”

Insändare Josefin Brodd (M) och Olov Holst (M) skriver i märsta.nu att välfärdstjänster i Sigtuna kommun ska vara bland de bästa i landet. Deras argumentation är motsägelsefull då de under 2019 har sett till att 48 årsarbetare försvunnit genom nedskärningar inom Äldre- och omsorgsnämndens verksamhetsområden.

defacto_helsida

Hemtjänsten har blivit sämre

Insändare Från att ha arbetat och haft Sigtuna Kommun som arbetsgivare inom äldreomsorgen till att idag ha upplevt två privata aktörer är en markant försämring i allt man kan tänka sig.

Våra välfärdstjänster ska vara bland de bästa i landet

Insändare Invånarna i Sigtuna kommun ska få maximal nytta för sina skattepengar och känna att leveransen av välfärdstjänster är bland de bästa i landet. Så har det långt ifrån varit och vi är inte heller där än. Nu har arbetet med att komma dit dessutom försvårats av den pågående Coronapandemin som sätter stor press på hela välfärdssektorn.

helsida_sommarlov
brobygget_helsida_valsta

Påtvingad privat hemtjänst fungerar dåligt

Insändare Den 1:a april tilldelades kommunens hemtjänstbrukare en privat utförare som de varken kunnat välja själva eller kan välja bort mot ett annat alternativ. I ett helt år måste våra äldre som har behov av hemtjänst anlita detta företag och inte förrän det första året gått så har de möjlighet att välja det andra företaget om de vill. Sedan är alternativen slut i den påtvingade privata hemtjänsten.

Visa civilkurage i sommar!

Insändare Sommaren har kommit och livet känns enklare för många. Måsten och vardagsstress läggs på hyllan. Men för en del innebär sommaren en tid med ökad risk att utsättas för våld. Det är därför extra viktigt att vi reagerar och vågar se våra medmänniskor.

happyhomes_sommar2020

Att spela med liv och hälsa i Hemtjänsten i Sigtuna kommun

Insändare Moderaten Josefin Brodd (JB) ger ett tydligt (och skrämmande) svar på min insändare om ”tvångsval och inlåsning”.

Borgerlig valfrihet i Sigtuna kommun blev tvångsval

Insändare Under nuvarande borgerliga regim har Sigtuna kommun övergått från kommunal hemtjänst till privat hemtjänst. Man har upphandlat hemtjänst på ett sätt som drabbat dem som har hemtjänst och som saknar motstycke.

2020_helsida
centrum_helsida2020
coronakrisen

Upp till bevis, Marie Axelsson

Insändare Den pågående krisen orsakad av Corona sätter stor press på såväl enskilda individer som företag och samhällsfunktioner. Det är då viktigare än någonsin att försöka hålla ihop och hjälpas åt.

studeravidare_outsider
brobygget_outsider_valsta
outsider_sommarlov
ridskola_2020_outsider
sigtuna_vatten_outsider
brobygget_midgard_outsider
nrh
swedol_outsider
centrum_sommar_out