moderater_pan_sommar
Foto: Pressbild/Swedavia

Så ska SAS komma igång på Arlanda

SAS har i praktiken lagt ner all trafik via Arlanda och bara ett fåtal turer om dagen går men när krisen är över så finns en plan för att satta upp igen.

centrum_artikel

Flygtorget rapporterar om SAS planer för att starta upp verksamheten efter coronakrisen. Just nu är det i princip bara ett fåtal flyg som går varje dag för att upprätthålla samhällsviktiga kommunikationer. När restriktionerna släpps och resandet kan återupptas blir det en snabb stegring för SAS:
– Vi räknar med en gradvis ökning. Passagerarströmmarna behöver tid på sig att återupptas så vi planerar för en startperiod på cirka två veckor, säger Gonzalo Pernas på SAS Network till Flygtorget.

När flygningarna drar igång efter coronakrisen är det i första hand flyg till de stora hubarna som London, Frankfurt, München och Paris som är prio ett, därefter följer Geneve och Warszawa och liknande destinationer enligt Flygtorget. Även på inrikessidan kommer antalet frekvenser att skruvas upp från enstaka flyg om dagen till ordinarie flygprogram. Långlinjerna väntas först sätta igång med turer till New York och Chicago.
– De är båda hubbar för vår Star Alliance-partner United vilket gör det möjligt att snabbt få förbindelser till västkusten i USA innan vi själva får igång linjerna till Los Angeles och San Fransisco, fortsätter Gonzalo Pernas enligt Flygtorget.

Trafiken ut i Europa, USA och Asien är samtidigt beroende av att restriktioner i dessa länder tas bort. Även till Medelhavet är det sådana omständigheter som SAS måste ta hänsyn till. Men troligtvis kommer man igång med trafik till populära semestermål först och därefter resmål med mindre passagerarunderlag.
– Ännu vet vi inte med säkerhet när trafiken kan vara igång. Men genom att ta fram olika scenarier är vi förberedda med planer som snabbt kan sättas igång. Under tiden stämmer vi av utvecklingen för att vara så uppdaterade som möjligt, uppger Pernas för sajten.

Arlanda kan få hållbarhetspris

Näringsliv Arlanda kan prisas för sitt klimatomställningsarbete med ECO-Innovation Airport of the Year: - Jag är givetvis mycket stolt över det målriktade klimatarbete som bedrivits under många år för att Swedavia skulle nå vårt mål om noll fossila koldioxidutsläpp i egen flygplatsverksamhet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

dack-helsida
bostad_helsida
defacto_helsida
happyhomes_sommar2020
2020_helsida

Ökat intresse för parrelationskurs

Näringsliv I Herresta lada märker Tord och Helene Olsson det ökande intresset för parrelation under pandemin:- Det som är särskilt spännande nu är att intresset för denna parkurs ökat rejält, högst sannolikt pga att man arbetat mera hemifrån under pandemin och kanske slitit lite mer på varann i vardagen när livet inte rullat på som vanligt, uppger Tord Olsson

mp_host_helsida
connys_helsida

Flyget återhämtar sig nästan helt till 2027

Näringsliv Redan till 2023 väntas flyget ha återhämtat sig till 80 procent och 2027 nästan helt som innan pandemin. - Det bästa vore naturligtvis att fokusera på att tillgodose en hög tillgänglighet, inom landet och internationellt, samtidigt som man söker sätt att bejaka teknikutvecklingen och förbättra förutsättningarna till utsläppsminskningar. Då bör man satsa på att rusta och bygga ut Arlanda för framtidens flyg, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

centrum_helsida2020
helsida_var2021

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Förening

centrum_sommar_out
ridskola_2020_outsider
swedol_outsider
connys
mp-outsider
bostad_outsider
sigtuna_vatten_outsider
dack-outsider
nrh