Så ska SAS komma igång på Arlanda
SAS har i praktiken lagt ner all trafik via Arlanda och bara ett fåtal turer om dagen går men när krisen är över så finns en plan för att satta upp igen.
Flygtorget rapporterar om SAS planer för att starta upp verksamheten efter coronakrisen. Just nu är det i princip bara ett fåtal flyg som går varje dag för att upprätthålla samhällsviktiga kommunikationer. När restriktionerna släpps och resandet kan återupptas blir det en snabb stegring för SAS:
– Vi räknar med en gradvis ökning. Passagerarströmmarna behöver tid på sig att återupptas så vi planerar för en startperiod på cirka två veckor, säger Gonzalo Pernas på SAS Network till Flygtorget.
När flygningarna drar igång efter coronakrisen är det i första hand flyg till de stora hubarna som London, Frankfurt, München och Paris som är prio ett, därefter följer Geneve och Warszawa och liknande destinationer enligt Flygtorget. Även på inrikessidan kommer antalet frekvenser att skruvas upp från enstaka flyg om dagen till ordinarie flygprogram. Långlinjerna väntas först sätta igång med turer till New York och Chicago.
– De är båda hubbar för vår Star Alliance-partner United vilket gör det möjligt att snabbt få förbindelser till västkusten i USA innan vi själva får igång linjerna till Los Angeles och San Fransisco, fortsätter Gonzalo Pernas enligt Flygtorget.
Trafiken ut i Europa, USA och Asien är samtidigt beroende av att restriktioner i dessa länder tas bort. Även till Medelhavet är det sådana omständigheter som SAS måste ta hänsyn till. Men troligtvis kommer man igång med trafik till populära semestermål först och därefter resmål med mindre passagerarunderlag.
– Ännu vet vi inte med säkerhet när trafiken kan vara igång. Men genom att ta fram olika scenarier är vi förberedda med planer som snabbt kan sättas igång. Under tiden stämmer vi av utvecklingen för att vara så uppdaterade som möjligt, uppger Pernas för sajten.