Bussarna hinner åka iväg innan byte till 583 på Märsta station

Resenär: Buss 583 hinner åka iväg

10:e december trädde de nya busstidtabellerna i bruk men allt är inte optimalt, bland annat hinner buss 583 till Arlanda lämna Märsta station innan andra bussar anländer: - I praktiken blir resan 15 minuter längre, säger en resenär till märsta.nu

Buss 583 från Märsta station till Arlanda synkade tidigare de flesta andra anslutande bussar som går från platser i kommunen, exempelvis Steninge och Sigtuna. Men med den nya busstidtabellen så hinner 583 lämna innan bussarna kommer fram till stationen. En resa från Valsta till Arlanda kan nu 40 minuter istället för 25 minuter i den förra tidtabellen och från Sigtuna busstation tar det med byte i Märsta hela 51 minuter (dock går buss 579 direkt mellan Sigtuna-Arlanda på 30 minuter).

En resenär uppmärksammade märsta.nu på dilemmat under måndagen när de flesta började arbetspendla. Buss 589 går i högtrafik och trafikerar sträckan Steninge-Arlanda på ca 30 minuter:
– I praktiken blir resan 15 minuter längre, de flesta i kommunen behöver ju byta buss vid Märsta station, säger resenären till märsta.nu

Fotnot: märsta.nu har sökt SL för en kommentar

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.