aftenbil_helsida
Stående: Karsten Bjärbo (KD) och Lars Björling (SfS). Sittande från vänster: Pernilla Bergqvist (L), Olov Holst (M) och Gill Brodin (C).Foto: Pressbild

Repliken: Med symbolpolitik som affärsidé

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill gärna framstå som sanna förkämpar i miljö- och klimatdebatten. Den faktiska politiken visar dock att det mesta handlar om symbolpolitik och tomma ord, något som blev extra tydligt vid kommunfullmäktigemötet den 19 december.

centrum_artikel

Genom att begära en minoritetsåterremiss tvingar oppositionen nämligen de pendlare som vill kunna parkera och åka kollektivt till sina arbetsplatser, att fortsätta ta bilen samtidigt som man strider för att Sigtuna kommun ska utlysa ett lokalt klimatnödläge utan några som helst konkreta effekter.

Det återremitterade ärendet gällde införandet av avgifter på kommunens pendlarparkeringar. Något som görs efter att många kommuninvånare under lång tid kontaktat kommunen och dess politiker med vädjan om att något måste göras för att lösa parkeringssituationen vid stationerna.

Som den enda kommunen i närområdet längs ostkustbanan har vi fram till nu haft avgiftsfria parkeringar. Detta har lett till att kommunens pendlarparparkeringar varit fulla efter ca kl 08 på morgnarna, vilket tvingar en mängd invånare att ta bilen hela vägen till arbetet trots att de skulle vilja åka kollektivt. Upprepade mätningar har dessutom bl.a. visat att 35% av bilarna på vår parkering kommer från Knivsta. I Knivsta är parkeringen avgiftsbelagd och slutsatsen måste bli att Knivstaborna väljer att åka till Märsta för att parkera gratis.

Vi har under ett år tittat på olika lösningar för att komma till rätta med detta. Det första vi undersökte var om det gick att utfärda speciella parkeringstillstånd för boende i Sigtuna kommun.

Detta visade sig omöjligt av flera skäl, varav det helt avgörande är att det är olagligt. Pendlarparkeringarna i Märsta är nämligen planlagda som allmän platsmark och där får man inte diskriminera någon. Alla, oavsett bostadsort, har lika rätt till marken. Efter att ha uttömt alla andra möjligheter kvarstod bara att införa liknande avgifter som grannkommunerna. Införandet har ett enda syfte – att frigöra plats för de kommuninvånare som vill åka kollektivt, men idag inte kan eftersom det inte finns plats att parkera vid stationen. Upplever man att 20kr/dygn är för dyrt kommer man kunna parkera gratis lite längre bort (vid bussgaraget).

Genom återremissen ser nu S, MP och V till att dessa invånare måste fortsätta åka bil. Och man gör det enbart för att förhala beslutet, helt utan egna motförslag. Möjligen med undantag för önskan om ett lokalt klimatnödläge i Sigtuna kommun.

För S, MP och V handlar allt om symbolpolitik. För kommunledningen handlar det om att genomföra åtgärder som gör skillnad och förbättrar vardagen för kommuninvånarna på riktigt.

  • Olov Holst, gruppledare (M)
  • Gill Brodin, gruppledare (C)
  • Pernilla Bergqvist, gruppledare (L)
  • Karsten Bjärbo, gruppledare (KD)
  • Lars Björling, gruppledare (SfS)
översiktsplanen

Norr om Aspvägen och Aspvägens förlängning

Insändare Under samrådstiden för förslaget till ny översiktsplan är det synpunkter på eventuell bebyggelse norr om Aspvägen samt Aspvägens förlängning över Ostkustbanan som dominerat debatten, samrådsmöten och inlämnade synpunkter.

helsida_var2021
översiktsplanen

Bevara grönområdena i kommunen

Insändare Först av allt var det väldigt svårt att orientera sig på kommunens hemsida. När jag lyckades hitta och läsa hela dokumentet tog det en stund att ta in all information.

brobygget_day
brobygget_night

Replik: ”Oseriöst av Miljöpartiet

Insändare Miljöpartiet (MP) har inte bara en gång, inte två gånger utan tre gånger sagt ja till överenskommelsen med Trafikverket om utbyggnadsplanerna för Märsta station. Trots det skäms man inte för att gå ut med både insändare och annonser där man försöker lura väljarna att tro att man är emot delar av överenskommelsen. I det här fallet Aspvägens förlängning.

Ingen framtidsambition i nya översiktsplanen

Insändare Naturområden nära bostäder byggs sönder. Ökad biltrafik skapar barriärer som gör naturen mindre tillgänglig. Värdefull jordbruksmark exploateras. Så planerar den politiska majoriteten för kommuninvånarnas framtid i översiktsplan 2022-2035. Det är inte den framtid Miljöpartiet vill se.

mp-helsida
happyhomes_sommar2020

Fördelarna med Arlanda överväger klart

Insändare I september 2020 lämnade Swedavia till regeringen en rapport som beskriver den aktuella och framtida situationen för Bromma flygplats. Swedavias bedömning var/är att det inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare, och att den kommersiella flygtrafiken på Bromma kan inrymmas på Arlanda.

liber_sommar_helsida

Bygg inte sönder norra Märstas sista natur!

Insändare Den moderatledda kommunledningen vill utreda skogsmarken norr om Aspvägen för exploatering. Aspvägen föreslås samtidigt bli genomfartsled för trafik mellan Sigtuna och Arlanda. Miljöpartiet accepterar inte att boende i Norrbacka och Arenberga förlorar sitt sista naturområde!

vardcentral_helsida
ungsatsning

Repliken: Granbarkborren måste bekämpas – även i Hällsboskogen

Insändare Miljöpartiet oroar sig för kommunledningens ”miljöambitioner” och skriver i en insändare att de ”uppvaktat” och bett oss ”ta vårt ansvar och säkerställa att naturvärden inte går förlorade” när delar av Hällsboskogen avverkas. Man får det att låta som om skogen ska skövlas och kommunledningen passivt tittar på. Så är det självfallet inte. Insändaren är ett bevis på Miljöpartiets okunskap och iver att tillämpa tom symbolpolitik.

2020_helsida
connys_helsida

Tydliga skillnader mellan (M) och (S)

Insändare I en replik på vår senaste insändare (som skribenterna dessutom påstår vara ett svar på annan insändare, oklart varför) försöker Axelson och Johansson genom statistik visa att äldreomsorgen var bättre när Socialdemokraterna styrde kommunen.

speedy_vinter_helsida

Kommunal hemtjänst ska vara ett alternativ!

Insändare Från och med idag, den 1:a april, införs valfrihet i hemtjänsten i Sigtuna kommun. Denna valfrihet består endast av två privata aktörer, där det ena företaget inte får ha mer än 60% av brukarna, sen är valfriheten slut. Känns det som ett aprilskämt? Tyvärr så är det inte det. 

Repliken: Privata intressen styr äldreomsorgen

Insändare Vi Socialdemokrater finner det smickrande att moderaterna ägnar en hel debattartikel åt att kritisera Socialdemokraterna när oroade invånare ställer högst relevanta frågor om äldreomsorgen samt efterfrågar bättre kvalitet. Därför tar vi initiativet att ta replik på Olov Holst och Josefin Brodds svar på Ann-Britt Unnerståles insändare.

rentawreck_helsida

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Förening

aftenbil_outsider
centrum_sommar_out
brobygget_night_out
ridskola_2020_outsider
ungsatsning-outsider
speedy_vinter2020_outsider
mp-outsider
brobygget_day_out
sigtuna_vatten_outsider
connys
swedol_outsider
nrh
vardcentral_outsider
rentawreck_outsider