Pendeltåg till Arlanda är kostsamt för skattebetalarna. Foto: Swedavia/Daniel Blohm/Arkiv

Pendeltåg till Arlanda går back

Pendeltåget till Arlanda är en ren förlustaffär för skattebetalarna och efter att avtalet går ut i år ska SL ta ställning till en fortsättning, rapporterar Mitt I.

Både SL och resenärer betalar för att pendeln ska stanna på Arlanda Central, sedan biljettpriset höjdes i september har resenärerna minskat ännu mer rapporterar Mitt I Stockholm. Politikerna i landstingsfullmäktige ska nu ta ställning till om tågen ska fortsätta gå dit. SL har sett det som trafiknytta att ha ett pendeltåg som trafikerar sträckan. 8 miljoner kronor om året är förlusten på att stanna vid Arlanda.

(V) negativt
Anledningen är att spåren, Arlandabanan, ägs av A-Train som kör Arlanda Express. Ett gammalt avtal mellan regeringen och konsortiet som bygge Arlandabanan i mitten av 90-talet. Politiskt är Vänsterpartiet mest negativt till en fortsättning medan Miljöpartiet och Alliansen gjort upp om kollektivtrafiken vilket även omfattar stopp vid Arlanda.
– Kostnaden är hög och vi är kritiska mot det men samtidigt ser vi inte att vi kan avstå. Kollektivtrafiken ska byggas ut, inte minska, säger Tomas Eriksson (MP) till tidningen.

Delat inom Alliansen
Inom Alliansen kan (KD) tänka sig säga nej medan Liberalerna lutar åt ett ja, Centerpartiet och Moderaterna anser att det är en kostnadsfråga:
– Vi ska eftersträva att det blir en så kostnadseffektiv lösning för skattebetalarna som möjligt och att det inte går ut över den andra trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

A-Train börjar betala
Det hårt kritiserade avtalet mellan A-Train och staten ändras dessutom i år så att staten nu får 5 procent av omsättningen in till statskassan skriver A-Trains VD Per Torstensson i en debattartikel till Dagens Industri. Utöver det betalar A-Train moms och andra skatter i Sverige.

Blottare vid Rosersbergs station

Blåljus En man ska ha onanerat öppet vid Rosersbergs station på torsdagsförmiddagen. Polisen larmades till platsen och en anmälan om sexuellt ofredande är upprättad.

312 viltolyckor i kommunen under 2024

Nyheter Under 2024 rapporterades 312 viltolyckor i Sigtuna kommun, vilket motsvarar 15 olyckor per 1 000 bilar. Siffran placerar kommunen under länstoppen, där Norrtälje har flest olyckor med 37 per 1 000 bilar, följt av Nynäshamn, Ekerö och Nykvarn.

Beredskapsdag i Märsta centrum nästa lördag

Nyheter Nästa lördag är det dags för Trygghets- och beredskapsdagen i Märsta centrum. Temat i år är ”Du är en del av Sveriges totalförsvar” – och det blir en dag fylld med aktiviteter för hela familjen.

SL tar över busstrafiken i Sigtuna kommun

Politik Från sommaren 2029 tar SL över busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby. Det blir första gången sedan 1990-talet som kollektivtrafiken inte körs av ett privat bolag, rapporterar SVT Stockholm.

Dags att nominera till Arkitekturpriset

Nyheter Nu kan invånare, företag och föreningar lämna in förslag till årets arkitekturpris i Sigtuna kommun. Priset delas ut för att uppmärksamma byggnader och platser som bidrar till en god livsmiljö och stimulerar samtalet om arkitektur.

Ungdomsarbetslösheten stiger i kommunen

Nyheter Efter mer än ett års nedgång stiger nu arbetslösheten bland unga i Sigtuna kommun. Enligt Arbetsförmedlingens färska statistik ökar både ungdoms- och totalarbetslösheten i kommunen.

Fler barn drabbade av vräkning i Sigtuna kommun

Nyheter Under årets första halvår berördes sex barn av vräkningar i Sigtuna kommun. Fyra ärenden registrerades hos Kronofogden, där sex barn var folkbokförda på de aktuella adresserna. Ytterligare två barn, som inte var skrivna där, påverkades också.