Maria Karlsson och Anna Sehlin (V)Foto: Vänsterpartiet/Lena Malmberg

Oppositionsregionrådet besökte Märsta station

Oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) träffade skyddsombud Maria Karlsson på Märsta station under torsdagen.

Maria Karlsson är tågvärd på MTR och bor i Märsta, hon är skyddsombud och fackligt aktiv för SEKO. Under torsdagen träffade hon oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) i Märsta. Hennes budskap till Sehlin var att vagnar och personalutrymmen städas oftare under pandemin, att det inte körs färre turer men att det borde ha varit fler långa istället för korta tåg då det ibland är trängsel på helgerna.

Anna Sehlin (V) är kritisk till regionledningens budget som inte omfattar höjd skatt.
– Vi föreslår en tillfälligt höjd skatt, för att kunna satsa på vård och kollektivtrafik, särskilt som coronaepidemin ser ut att fortsätta.

Under pandemin har Vänsterpartiet drivit på om blippar bak i bussarna, annars är man för att spärrarna ska tas bort. I den budgetmotion man lagt för tisdagen vill man se skattehöjning på 30 öre, pengar som ska gå till vården och kollektivtrafiken.
– Vi är lite oroliga över majoritetens skrivning att Trafikförvaltningen måste ordna det här tappet av resenärer. I år har man förlorat 3,6 miljarder och prognosen är 2,2 miljarder nästa år. Det är ganska svårt för en förvaltning att bara ordna det. När man har en pandemi i samhället. Så vi är väldigt oroliga att det kommer bli neddragningar och försämringar för resenärerna, men framför allt för de anställda. Vi vill förstärka, med en del av de här pengarna, dels att sänka taxan men också göra förstärkningar för kollektivtrafiken så det inte blir stora försämringar. För målet är ju att resenärerna ska komma tillbaka, berättar Sehlin.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Var tionde tåg i kommunen försenat under september

Nyheter Tågen till och från stationerna i kommun fortsätter att ha problem med punktligheten. Under september kom var tionde tåg mer än fem minuter sent till stationerna i Märsta, Arlanda C och Rosersberg, rapporterar Newsworthy.