defacto_pan2020
Foto: Destination Sigtuna

Många besökte Sigtuna i sommar

Internationella besökare minskade men inhemska ökade, den är slutsatsen om turismen i Sigtuna denna sommar.

fraga_liberalerna

Sigtuna stad kryllade av besökare i sommar, särskilt varma sommardagar var det knökfullt längs strandpromenaden. Destination Sigtuna har nu analyserat siffrorna som tagits fram av Benchmark Alliance och en marknadsundersökning som Steninge slottsby och Sigtuna stad gjort.
– Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Lyckad kampanj
Främsta anledningarna till besöket i Sigtuna och Steninge slottsby var att äta, shoppa och promenera. Destination Sigtuna konstaterar att trafiken till deras hemsida ökat under sommaren med 25 procent unika besök. Destinationsbolaget startade arbetet med Hemester-kampanjen redan i mars med fokus på att lyfta fram aktiviteter som man kan göra i kommunen trots rådande aktiviteter.
– Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, berättar Anna Lakmaker.

Osäker höst att vänta
Men även om sommaren varit bra så spår man en osäker höst, detta då hotellen tappat 80 procent av sin beläggning under sommaren, i Sigtuna stad var tappet 50 procent. Osäkerheten är stor i hela destinationen enligt ett pressmeddelande från Destination Sigtuna.
– Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, fortsätter Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

happyhomes_sommar2020

Krögaren: Vi tappade hundra luncher över helgen

Näringsliv Bistro & Café Valvet på Stora gatan vittnar om hur de senaste coronarestriktionerna slår hårt mot deras bransch och verksamhet: - Vi gick från 120 luncher till 8-9 över helgen, säger ägaren Abraham Gumussoy till märsta.nu

manskold_helsida
meko_helsida
coronakrisen

Inleder samarbete för säkra möten

Näringsliv För att öka avstånd i samband med evenemang inleder Scandinavian XPO och Training Partner ett samarbete: - Med allt det Training Partner erbjuder, samt närheten till den internationella kommunikations-hubben Arlanda, kommer vår nyöppnade mötes- och evenemangsarena att ha en stark position som en självklar plats för alla typer av möten, säger Staffan Littmarck, VD på Scandinavian XPO.

centrum_helsida2020

Byggprocessen igång för ett av Stockholms största bilföretag

Näringsliv Fordonsbolaget som etablerar i Rosersberg är igång med byggprocessen: - Vi har precis skickat in en bygglovsansökan och ser verkligen fram emot den nya anläggningen. Jag ser fram emot bolagets expansion i kommunen jag vuxit upp i då vi funnits i Upplands Väsby sen bolagets start 2012, säger VD tillika sigtunabon Kevin Aslan.

defacto_helsida
kkdk_helsida

Lidl öppnade i Sigtuna

Näringsliv Lidl öppnade upp sin butik i Sigtuna under torsdagen: - Att öppna vår 200:e butik i Sveriges mest hållbara stadsdel känns nästan för bra för att vara sant, säger Jonas Strömvall, fastighetschef på Lidl Sverige

ABS Wheels ett av superföretagen

Näringsliv ABS Wheels har utsetts till ett av Sveriges superföretag för bland annat in starka tillväxt: - Att få vara med på den exklusiva listan visar att vi gör rätt i motorbranschen som satsar på miljö, stabilitet och långsiktighet i affären, säger VD Andie Lahdo.

connys_helsida
helsida

WE invigdes i Stadsängarna

Näringsliv På lördagen invigde WE Träning & Hälsa sin andra anläggning i Sigtuna stad: - Vi hade velat öppna med folk överallt, happenings och köer till alla våra erbjudanden, men tiderna gjorde att vi fick tänka om, säger Niklas Wikegård, en av ägarna och grundare till WE.

2020_helsida
speedy_vinter_helsida

Två konkurser i kommunen

Ekonomi Antalet konkurser i länet uppgick till drygt 170 stycken för oktober vilket är färre än samma tidpunkt förra året.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

manskold_outsider
nrh
sigtuna_vatten_outsider
centrum_sommar_out
swedol_outsider
kkdk_outsider
outsider
budget_outsider
speedy_vinter2020_outsider
meko_outsider
ridskola_2020_outsider