Foto: Pressbild/Hotell Kristina

Lokala näringslivet vill se ökad trygghet och minskad brottslighet

I höst kommer Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimat, men redan nu visar enkätsvar att kommunens företagare vill se minskad brottslighet och ökad trygghet.

Brottslighet och trygghetsfrågor är områden som kommunens företagare lyfter som viktiga i den årliga enkätundersökningen som Svenskt Näringsliv genomför. Resultatet presenteras i höst men idag offentliggjorde Svenskt Näringsliv några enkätsvar.
– Det är positivt att Sigtuna kommun redan jobbar aktivt med den frågan. Under våren har kommunen gjort en kartläggning tillsammans med lokala företag för att få en uppdaterad lägesbild för det fortsatta trygghetsarbetet, säger Jessica Drugge, tillförordnad regionchef Svenskt Näringsliv.

Företagare i Sigtuna är dock inte ensamma om att driva på frågor om trygghet och minskad brottslighet, i 19 av 26 kommuner är det en önskad prioriterad fråga. Dialog mellan kommun och företag anses också vara viktigt.
– 28 procent av företagen Sigtuna kommun anser att brottslighet och otrygghet påverkar dem negativt i deras vardag. Det är viktigt att kommunerna inkluderar de lokala företagen i det brottsförebyggande arbetet, enligt beräkningar kostar brottsligheten svenska företag över 100 miljarder kronor varje år, fortsätter Jessica Drugge.

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.