Lidls senaste butikskoncept kommer till Sigtuna Foto: illustration/Sigtuna stadsängar

Lidl till Sigtuna

Lidl kommer att etablera en butik i det nya området Sigtuna stadsängar vid Pilsborondellen: - Som sigtunabo känns det speciellt kul att vinna markanvisningen i Sigtuna Stadsängar. Vi är stolta över vårt nya butikskoncept och jag är oerhört glad över att etableringen motsvarar de synpunkter och önskemål som framkommit under samrådet och medborgardialogen, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Lidl kommer vid årsskiftet 2018/19 att öppna upp sitt nya butikskoncept i Sigtuna stadsängar vid Pilsborondellen. I själva fastigheten kommer det även inrymmas en del andra verksamheter och en saluhall:
– Efter en gedigen och omfattande invånardialog och mycket högt ställda hållbarhetskrav i Sigtuna Stadsängar känns Lidls nya butikskoncept som ett självklart komplement till stadsdelen. Tillsammans har vi lyckats med utmaningen att få in en deli med servering som ihop med Lidls sortiment blir ett välkommet tillskott till handeln i Sigtuna. Med gemensam entré kommer alla delar att bilda en helhet och bidra till en plats för möten och umgänge, säger Kim Hultén VD på Sigtuna Stadsängar Exploatering AB.

Hög kvalité
Butiken kommer att omfattas av hårda miljökrav och bland annat BREEAM-certifieras (en av världens tuffaste standarder för hållbart byggande). Varorna ska vara högkvalitativa enligt Johannes Fiber VD på Lidl Sverige:
– Vi erbjuder hög kvalitet till bästa pris, och genom att arbeta med stora inköp, egna varumärken och smart logistik, kan vi sätta de lägsta priserna. De som har upptäckt Lidl återvänder för att de uppskattar vår höga kvalitet och förmånliga priser. Det är smart att handla hos oss, vilket vi hoppas att sigtunaborna uppskattar, säger Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige.

Plats för restaurang
I den nya centrumbyggnaden ska man även försöka få in en restaurang för spontana möten. Det har varit en medborgardialog för att ta fram hela Sigtuna stadsängar där sigtunabor fått säga sitt om bebyggelse och stadsutveckling.
– Lidls nya butikskoncept innebär en helt ny känsla i butik för både kunder och medarbetare. Stora glasfönster släpper in naturligt dagsljus och det höga taket ger en öppen och luftig känsla. Kvalitetskänslan är stark och hållbara element genomsyrar både byggnad och omgivning, uppger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige och även sigtunabo.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.