Foto: Genrebild/Daniel Iskander

Hyresgäster störs av renoveringar

Hemblas renoveringar medan hyresgäster bor kvar har kritiserats av hyresgästerna enligt Hem & Hyra. På Tingvallavägen ledde renoveringarna till att en hyresgäst som bodde i en överliggande lägenhet drabbades av stress och panikångest enligt tidningen.

fraga_liberalerna

Hyresgästen som jobbar kväll på Arlanda behöver vila på dagarna. Men den var bilningsljud även under helger och på lediga dagar var hyresgästen ute till klockan fem på eftermiddagen för att slippa oljudet:
– Jag fick panikattacker på jobbet. Kuratorn sa att det var stress. Det ledde till sjukskrivning. Det var inte hälsosamt att leva så, säger hyresgästen till Hem & Hyra.

Hyresgästens dotter grät och skrek, fick aldrig sova lunch. Dock fick hon inte någon nedsatt hyra trots bullret.
– Det är väldigt svårt att kommentera specifika fall. Rent generellt är det så att påverkas möjligheten att nyttja lägenheten så tar vi en dialog hur vi kan komma till rätta med problemet tillsammans med hyresgästen. Jag beklagar om hyresgästerna upplever att de inte fått korrekt återkoppling från oss, uppger Marc Siösteen, ansvarig chef på Hembla, till Hem och hyra.

Hembla kommer att undersöka vilka projekt som drivits i fastigheterna i Sigtuna och säkerställa att de minimerar störande ljud. Så sent som på torsdagen var märsta.nu i kostakt med en hyresgäst som klagade på buller. Hyresgästen arbetar hemifrån under coronatiderna men kan inte hålla videosamtal på grund av buller.

märsta.nu har tagit del av mailkonversation mellan hyresgästen och Hembla där hyresgästen uppmanar till visad hänsyn och förståelse i samband med coronatider då man uppmanats att arbeta hemma. Hembla å sin sida hänvisar till att det är nödvändigt med renoveringarna. Arbetstiderna för entreprenörerna är mellan 7-20 och arbete som innebär störande ljud får utföras mellan 9-17 på vardagar och bildning mellan 10-16.

connys_helsida
defacto_helsida

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

ridskola_2020_outsider