defacto_pan
Lars Wedén och David LundqvistFoto: Insändarbild

”Hållbart flygande”? – en naiv teknikoptimism!

I en debattartikel i SvD om Arlandas utbyggnad och flygandets ökning (sammanfattad i en nyhetsartikel i Märsta.nu) visar ledande M-politiker i länet att de saknar insikt om det krisartade, akuta läget i klimatutvecklingen, om svenskarnas och Sveriges klimatpåverkan och om flygets betydande del av denna.

M-politikernas framstöt för ökat flygande och utbyggnad av Arlanda till fyra banor – kanske till och med fem – är ett exempel på faktaförnekelse och ohejdad, ogrundad teknikoptimism. Det finns ingen teknologisk möjlighet att nå minskad klimatpåverkan med fördubblad flygtrafik. Det är dessutom ett rent faktafel att påstå att flyget står för 4-5 % av svenskarnas klimatpåverkan. Den rätta siffran är 10 % när höghöjdseffekten räknas med (Naturvårdverket/Chalmers).

Men visst är det bra med teknologisk utveckling, t.ex. ökad inblandning av biobränslen och utveckling av el-flygplan. Det är dock helt otillräckligt för att minska flygets klimatpåverkan inom den 5–10-årsperiod då utsläppen måste vända nedåt. Några exempel:
Biobränsletillgången är begränsad. När jordens fossila energiförsörjning (ca 80% i dag) skall ersättas av annat är trängseln stor. Wetterstrands utredning om flyget visade att 1 % inblandning per år under 20 år är möjligt – en alltför sen och helt marginell effekt.

Även biobränslen bidrar till klimateffekten. Kolatomer från dessa skiljer sig inte från fossila bränslen. Skillnaden är att den utsläppta koldioxiden återupptas när t.ex. skogen växer upp. Men processen tar årtionden – upp till 100 år – alltså långt efter att utsläppen borde vara noll.

Det är bättre med förnybart, men fel att det skulle kunna lösa den akuta klimatkrisen.
”Höghöjdseffekten”. Flygande på hög höjd ger en klimatskadlig ”mereffekt” oavsett bränsle som är lika stor som från de primära bränsleutsläppen. Olika forskningsinstitut gör olika beräkningar – från 70 % till 200 % ”mereffekt”. Den osäkerheten har gjort att branschen väljer att negligera höghöjdseffekten, men den är betydande.

Bra med teknikutveckling, men med den fördubbling av flygandet som M-politikerna, Swedavia och branschen eftersträvar finns det inga teknologier som motverkar en ökad klimatpåverkan inom den tidsperiod då utsläppen måste vända.

För oss konsumenter finns ingen effektivare åtgärd att minska vår klimatpåverkan än att hoppa över nästa nöjesresa till exempelvis Thailand. Det kommer troligen också att inträffa. Och då behövs inte fler banor på Arlanda.

För kommunerna, regionen och staten vore det klokt att inse att stora investeringar i utbyggd flygkapacitet kan bli pengar i sjön.

  • Lars Wedén, Sigtuna, fristående liberal debattör
  • David Lundqvist, Märsta, fristående socialdemokratisk debattör
defacto_helsida

Vad innehöll kommunens resultat 2018 – egentligen?

Insändare ”I Mål och Budget 2020-2022 fortsätter det helt nödvändiga reformarbete som påbörjades 2018 och 2019. Det systematiska arbetet för att få en svag ekonomi i balans...börjar nu visa resultat.”... ”På bara några år har ett underskott på 30 miljoner kronor* vänts till ett överskott på 50 miljoner.”

sommar
sommar_centrum
colorama_april2

Miljardsatsning på landsbygden

Insändare Vi i Sigtuna kommun drabbades hårt av fjolårets extrema torka, och allt går inte att räkna hem i pengar. För de företagare som har blivit av med sin skog eller tvingats göra sig av med boskap är det fortfarande en lång resa tillbaka. Centerpartiet ser nu till så att hela landet prioriteras och att vi får möjlighet att stötta upp och avhjälpa de mest akuta behoven efter extremsommaren 2018.

bonava_juli_hel

Nöjesflyg mindre – för klimatets skull

Insändare I februari i år kom en uppdaterad version av Chalmers-rapporten ”Kimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor”. Forskarna hade gått igenom 2017 års siffror och nu inkluderat resornas utsläpp hela vägen till slutdestinationen, dvs även efter mellanlandning, liksom den så kallade höghöjdseffekten.

happyhomes_2019

Mer pengar till tjej- och kvinnojourer

Insändare Vi måste ta kvinnors utsatthet och otrygghet på allvar. Allt för många kvinnor utsätts för hat, hot och våld. Den ofrihet som drabbar många kvinnor kräver därför krafttag och politisk handling. Hedersförtryck och psykisk och misshandel ska inte få förekomma.

Lovade att skapa ordning och reda

Insändare I valet 2018 lovade vi inte allt till alla, men att hålla det vi lovade. Vi lovade stoppa mygel och korruption, skapa ordning och reda i ekonomin, arbeta för ökad trygghet och prioritera kommunens kärnverksamheter. Väljarna litade på oss och röstade för en tydlig alliansmajoritet i Sigtuna kommun. Nu verkställer vi löftena med tuffa och nödvändiga prioriteringar för invånarnas bästa.

ica_valsta_choklad
sigtunavatten_standard

Sigtuna kommun sviker sina anställda

Insändare Vi ser nu en stark reaktion på arbetsplatser och bland medborgarna på de nedskärningar som den styrande högermajoriteten gör i kommunens verksamheter. Även vi i Vänsterpartiet är mycket oroliga – både för hur detta påverkar våra medborgare och för hur kommunen agerar som arbetsgivare.

arlanda_golf_juli

Nödvändiga förändringar för ökad kvalitet

Insändare Just nu görs stora förändringar i hela den kommunala organisationen, inte bara inom äldreomsorgen. Förändringarna görs för att vi ska kunna uppfylla vår primära uppgift; att leverera välfärdstjänster av hög kvalitet.

EXTRA

märsta.nu fortsätter öka

Krönikor Den gångna månaden blev det sjätte bästa någonsin för märsta.nu trots att februari bara hade 28 dagar: - Vi snittade 30 000 unika besök i veckan, konstaterar Daniel Iskander, chefredaktör och ansvarig utgivare.

arlanda_golf_juli2_outsider
sportfiske_sommar
defacto_outsider
nrh
bonava_juli_outsider
connys
colorama_april