Foto: Genrebild

Ekologisk mjölk blir kvar på skolan

Efter märsta.nu:s avslöjande i helgen om att ekologiska mjölken plockas bort för att spara in 112 000 kronor har kommunen nu ändrat sig och låter den vara kvar tillsvidare.

märsta.nu avslöjade i helgen att den ekologiska mjölken skulle tas bort som en del av ett besparingsprogram på kommunen, MatEnheten behövde spara in 2 miljoner kronor på livsmedel i år och 112 000 kronor skulle tas genom att byta ut ekologisk mjölk mot vanlig mjölk. Men beslutet hann knappt träda i kraft innan det ändrades, den ekologiska mjölken blir kvar är beskedet från Leif Hildebrand, tf chef på Barn- och ungdomsförvaltningen i Sigtuna kommun.

Leif Hildebrand säger att det inte är på grund av några reaktioner från kommuninvånare som man valt att behålla den ekologiska mjölken.
– Det har inte varit så mycket reaktioner, det är inte därför vi ändrat oss. Det var dumt att lyfta ut mjölken som enskild åtgärd.

Kommunen kommer att göra en översyn av livsmedelssortimentet i kommunen som beräknas vara klar om ca en månad. Beslutet om att plocka bort ekologisk mjölk hann troligtvis inte ens träda i kraft. Tills dess att utredningen är klar kommer den ekologiska mjölken att kvarstå i sortimentet.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.