Bussresenärer: Bered er på tuff vinter

Boende i Sigtuna kommun. Bered er på en tuff vinter i SL trafiken. En av dem tuffaste någonsin sedan jag flyttade till kommunen 2005.

Den 15 december kommer en helt ny tidtabell för alla bussar i kommunen, men även denna gång stora ändringar på många linjer gällande hållplatser. Den mest kritiska ändringen är på linjebuss 583 mellan Märsta station och Arlanda. Här har man alltså bestämt att ta bort 10 st hållplatser mellan Märsta och Arlanda på linje 583:
Broby, Måby, Cargo City, Gränsgatan, Fraktvägen, Brovägen, Versailles, Driftvägen, SAS hangaren och Styrmansvägen.

Alla vi som jobbar någonstans på dessa hållplatser kan efter 15 december inte längre ta buss 583, vår egen kommunala Arlandalinje sedan många år tillbaka, till jobbet.  Istället erläggs dessa hållplatser nu på linje 579. En buss som utgår över 3 mil ifrån kommunen, rättare sagt från en annan kommun: Håbo kommun i Bålsta! Denna buss har över 40 hållplatser innan den når Märsta och blir den 15 December Sigtuna kommuninvånares ENDA buss att ta sig ut till hållplatserna nämnda ovan.

Inte nog med detta så matchar INGEN av kommunens största linjer, 570, 575, 580 och 582 med buss 579’s avgångstider från Märsta Station tidiga morgnar!

Mellan 16 och 33 minuters väntetid tidiga morgnar! Du läste rätt.
Ex 1: Linje 570 ankommer till Märsta Station kl 04:21
Linje 579 angår då från Märsta Station kl 04:24
(optimistiskt av SL att tro att 3 minuter ska matcha här, bytet är så kort att appen inte ens visade det bytet, tiden står i pdf filen från SL:s hemsida vilket är källa till hela denna insändare)
Nästa 579 buss? Den går då inte förrän kl 04:54 (33 minuters väntan)

Ex 2 : Linje 570,575,580,582 ankommer alla TILL Märsta station 04:54
Linje 579 bussen mot Arlanda AVGÅR från Märsta station samma tid: 04:54
(Ytterligare ett omöjligt byte, när nästa avgång sker för linje 579? 05:08, men denna buss ska avgå från Bålsta och hinna till Märsta på över 40 hållplatser)

Tiderna på många linjer är dessutom så tighta att SL:s reseplanerare inte ens visar dessa byten, då dem är samma minut eller mellan 3-6 minuter (vilket är att våga, då SL själva påstår att deras bussar kan svikta med upp till 5 minuter) utan hänvisar i reseplaneraren upp till 16 minuters väntetid och förutom exemplen ovan är det värst återigen för linje 570 som får en väntetid mot 583:an på hela 20 minuter om resenärer väljer en så tidig avgång från Sigtuna som att komma fram 04:21 till Märsta, så avgår inte 583 förrns 04:41, och har dem tur hinner dem med linje 579 som då avgår med 3 minuters marginal kl 04:24.

Landstinget, SL och styrande i kommunen: Ni har totalt försummat oss i kommunen som jobbar kring ytterområdet på Arlanda på ovan nämnda hållplatser att kunna ta oss till jobbet då ni gjort om linje 583 till någon slags turbolinje med endast 2 stopp mellan Märsta och Terminal 5 nu, trots att Arlanda Express finns samt möjlighet till pendeltåg förbi Arlanda eller alternativa flygbussar från hela länet, så valde ni att ta bort kommunens viktigaste linjes mellanhållplatser från många och låta oss tillförlita oss på en busslinje långt utanför våra gränser.

Att ha i åtanke med linje 579 är att den varje avgång måste åka felfritt punktligt över 3 mil och 40 hållplatser för att ens försöka matcha alla linjer i Märsta under dagen. I snö, köer och annat som kan hända i vinter. Alla invånare som någonsin åkt 579 till/från Bålsta-Märsta vet mycket väl att den åker på snariga småvägar och sicksackar mellan hästhagar och öppna fält i djupa skogar och mycket sällan är punktlig pga det långa avståndet. Det här är ingen stadsbusslinje, det är en långfärdslinje och ska inte beblandas med snabba byten och tighta tidsscheman vid Märsta Station. Det är ogenomtänkt något så gröndjävulskt så jag måste svära.

Att tex överväga att flytta till kommunen som inte längre har en fungerande kommunaltrafik för dem egna invånarna till dem stora arbetsplatserna runt Arlanda efter den 15 december, kommer skrämma iväg framtida nyfikna Sigtunainvånare och ta ifrån mäklarna deras bästa säljpitch: ”Bra kommunala färdmedel”. Vilket gäller alla gator då samtliga linjer blir inblandade här. Tack och lov utlovas att bussarna matchar med pendeltåget vilket jag inte vågat titta på än.

Jag är sjukt besviken och kommer komma 7-20 minuter sent till jobbet. Varje dag. Hur jag än gör. Vilket kommer kosta mig ca 200kr i månaden i avdrag på lönen.

Men jag tycker nog mest synd om 570 linjependlarna som får stå och frysa i 20 minuter, hela vintern, varje morgon, 5 dagar i veckan på Märsta station. Men å andra sidan, vi andra som ska med 579:an, som jag inte är hoppfull om att den ska komma i tid en enda dag med tanke på avståndet från dess utgångspunkt, så kommer jag stå och frysa tillsammans med er.

Jag kan bjuda på kaffe till er som ser extra frusna ut, även till er andra 579 resenärer medans vi kikar på vår gamla älskade 583 linje susa förbi var 7:e – 15:e minut men som saknar våra gamla hållplatser. Jag har kaffe-klippkort på Pressbyrån i närheten. När det tar slut kan ni ansvariga för detta gärna få bjuda på kaffe, varje morgon, tills denna vintertidtabell löper ut eller genast ta krafttag mot detta fiasko som påbörjas den 15:e december.

För något annat kan det inte bli.  Många resenärer kommer inte märka detta förrän det beger sig, så måndagen den 16:e december blir en intressant dag på Märsta station, för någon reklam ang detta är avsaknad helt bortsett från den sedvanliga ”Vi byter till vintertidtabell 15:e december”. Detta borde utropats högt som lågt med tanke på den enorma förändringen ni gör.

Sammanfattningsvis: Vi måste alltså vänta på en buss från Bålsta. Som åkt över 3 mil, för att komma och plocka upp oss på Märsta station där vi stått och frusit ett tag, och köra oss kommuninvånare 3 kilometer till jobbet , för ni valde att helt ta bort vår egen kommunala buss med betydligt bättre förutsättningar att hålla både tider effektivitet i topp.

Till råga på allt så införs avgift på pendlarparkeringen bredvid stationen samt en ökning av SL kortet till 930kr/mån.

God Jul och tack för den tidiga julklappen alla inblandande.

  • Resenär Jimmy, boende i Sigtuna Kommun.

Fotnot: märsta.nu söker SL för bemötande

slutreplik: Brandell blundar för verkligheten

Insändare Vad Tomas Brandell och Socialdemokraterna önskar är en sak, men att se till vad Socialstyrelsens brukarundersökning faktiskt mäter måste väl ändå vara det väsentliga. Faktum är att vi ser de bästa resultaten för särskilt boende på tio år.

Sigtuna kommun får toppbetyg av de äldre!

Insändare Kommunen ska leverera välfärd av högsta kvalitet och bemöta invånarna på allra bästa sätt. Det är vår ambition, det har kommunfullmäktige beslutat och det gäller i allra högsta grad i förhållande till kommunens äldre.

Dags att stoppa den moderata misskötseln av våra skattepengar

Insändare Åtta år med moderatstyre har gjort Sigtuna kommun till länets mest skuldsatta kommun, ungdomsarbetslösheten stiger och företagsklimatet är det sämsta på tjugofyra år. Men istället för att investera sig ur krisen väljer Moderaterna att krympa kommunkassan och kasta pengar i sjön.

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.