Åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen. Foto: Jamshid Jamshidi
Bilen till höger i bild körde på brandmannen.Foto: Jamshid Jamshidi
Bilen till vänster i bild ryckte brandkåren ut till först.Foto: Jamshid Jamshidi

Brandmannen dödades – utredningen läggs ner

Brandmannen dog när han blev påkörd mitt under arbetet med en trafikolycka. Åklagaren har nu lagt ned förundersökningen och ingen person åtalas. – Man kan inte bevisa att han varit oaktsam, säger Polisens utredare Per Göthe.

Det var den 8 februari klockan 05.58 som räddningsstyrkorna från Märsta larmades till Norrsundavägen, i Rosersberg. Larmet gällde en trafikolycka – en personbil hade kört ner i diket i höjd med golfbanan och brandmännen var påväg till platsen för att hjälpa de drabbade.

Brandman blev påkörd
När brandmännen anlände till olycksplatsen började man hjälpa föraren och passagerarna till personbilen. Man kunde snabbt rapportera in till räddningscentralen att situationen på plats är lugn och att personerna som färdades i bilen mår bra. Men situationen förvandlades snabbt – ambulanspersonalen som ryckte ut för att hjälpa föraren och passagerarna fick istället hjälpa en kollega. Märstas styrkeledare hade blivit påkörd – av en bilist som skulle passera olyckan. Brandmannen skadades allvarligt och fördes till Karolinska universitetssjukhuset i Solna med ambulanshelikopter.

Förundersökningen läggs ner
Den 40-årige brandmannen avled av sina skador dagen efter det inträffade och lämnade en fru och tre barn efter sig.
– Det är fortfarande lika ofattbart, skriver frun till brandmannen på sociala medier.

En 28-årig man misstänktes för brotten grovt vårdslöshet i trafik och vållande till annans död efter att ha kört på brandmannen. Under flera månader jobbade polisen med utredningen.
– Det var en väldigt stor och kvalificerad utredning, säger Per Göthe, handläggande utredare på trafiksektionen i region Stockholm.

Men trots den omfattande utredning valde kammaråklagaren Jenny Karlsson att lägga ner förundersökningen.
– Jag vet inte om anhöriga ska överpröva åklagarens beslut, säger Per Göthe.

”Går inte bevisa”
Den 5 april gjorde Polisen en rekonstruktions av händelsen, och det har hållits ett stort antal förhör, men man kunde trots det inte bevisa om 28-åringen varit oaktsam i samband med olyckan.
– Det är svårt att bevisa, det var en stor utredning som kommit fram till ett resultat och åklagaren har kommit fram till att man inte kan bevisa att han varit oaktsam, säger Göthe.
Göthe berättar att i utredningen har det framgått att det varit extremt halt på platsen och bilisten ska, enligt honom själv, inte hållit en högre fart än den som var tillåten.

Hur ska olyckan ha gått till?
– Medan man jobbade på platsen så var det en bil som kom i en kurva och fick sladd, det var väldigt halt och besvärligt på vägen, det var även mörkt. Han visste ej att det var halt precis där och då, brandmannen står vid brandbilarna och gör ett kliv fram och då får bilen sladd och upptäcker räddningsfordonen och bromsar och får en retursladd, brandmannen försöker springa undan med halkar och ramlar framför fordonet och blir då påkörd, säger Göthe.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Var tionde tåg i kommunen försenat under september

Nyheter Tågen till och från stationerna i kommun fortsätter att ha problem med punktligheten. Under september kom var tionde tåg mer än fem minuter sent till stationerna i Märsta, Arlanda C och Rosersberg, rapporterar Newsworthy.