Bosse Andersson, Märsta, kom in i fullmäktige. Foto: Centerpartiet

Bosse kryssade sig in

Bosse Andersson var på plats 15 på Centerpartiets lista men när personrösterna räknats klart fick han över 9 procent av personrösterna och får därmed plats i fullmäktige: - Jag tackar av hela mitt hjärta för det fantastiska stöd jag fått av de som kryssat mig, skriver Bosse i sms till märsta.nu

Bosse Andersson satsade på landstingspolitiken men får nu även ta plats i fullmäktige, det står klart efter att personrösterna räknats klart och Bosse fått 141 kryss, drygt 9 procent av kryssen. Bosse tar sig nu förbi samtliga på listan och blir förstanamn. De tre mandaten som centerpartiet fick går i fullmäktige även till Gill Brodin och Jennifer Grede, tredjenamnet på listan var Petra Ullenius.

Bosse har tidigare deklarerat att han satsar på landstingspolitiken och inte drivit någon lokal personvalskampanj för fullmäktige. Han har tidigare varit kommunalråd i samband med kommunledningarna 2006-2014. I ett sms till märsta.nu skriver han att han inte tagits ställning till om han ska behålla sin plats men att Sigtuna kommun ligger honom varmt om hjärtat. För att bli invald krävs 5 procent av sitt partis röster i en valkrets.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.