Foto: Jamshid Jamshidi

Beslut: Kommunen kan vräka nyanlända

Kammarrätten ger Lidingö rätt om att de får vräka nyanlända efter två år, det öppnar upp även för Sigtuna kommun som haft ett antal uppmärksammade fall det senaste året.

Kommuner får säga upp kontrakt för nyanlända efter två år, det bryter inte mot bosättningslagen som innebär att kommuner måste tillhandahålla bostad för nyanlända i två år.
– Det framgår inte heller i vilken utsträckning anvisade kommuner är skyldiga att tillhandahålla de nyanlända bostäder eller hur bosättningen ska ordnas, skriver Kammarrätten i ett pressmeddelande enligt SVT Stockholm.

märsta.nu rapporterade i höstas om en familj med 13 barn som hotas av vräkning, flera andra fall har funnits i kommunen där personer sedan anvisats bostad på annat håll i landet. Efter beslutet i Lidingö så överklagade Miljöpartiet beslutet men det blir alltså ingen skillnad. Enligt Miljöpartiet i Lidingö så stämmer inte tvåårsregeln överens med intentionen med bosättningslagen:
– Det är viktigt att alla kommuner tar ansvar. Behöver kommunen inte göra det efter två år lägger man istället över ansvaret på andra kommuner, säger Patrik Sandberg, gruppledare för MP i Lidingö, till SVT Stockholm.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.