Foto: Genrebild/Riksbanken

5,6 miljoner för politik under 2015

Sigtuna kommun betalade under 2015 ut 5,6 miljoner kronor till de politiska partierna i fullmäktige.

Enligt kommunallagen ska kommunen betala ut partistöd baserat på bland annat det antal mandat ett parti har. Partiet ska verka lokalt för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Vad partierna ska använda pengarna till finns det dock inga bestämmelser till:
– Det finns inget i kommunallagen som reglerar partiernas ”inre” arbete det bestämmer partierna själva över, säger Lotta Liedberg på Sveriges kommuner och landsting till märsta.nu

Ny lag om att redovisa vad man gör för pengarna
Utöver partistödet betalar kommunen även ut medel för administrativt stöd, exempelvis kostnader för lokalhyra eller en del av kostnaden för politiska sekreterare. Inte oväntat är det Socialdemokraterna och Moderaterna som fick mest pengar utbetalt. Socialdemokraterna totalt 1,86 miljoner och Moderaterna 1,4 miljoner kronor. Centerpartiet var det parti som fick ut minst totalt sett, bara 156 000 kronor. En ny lag trädde i kraft som innebär att partierna måste redovisa vad de gör för pengarna. Redovisningen ska lämnas in till kommunfullmäktige senast 30 juni 2016.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.